Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! För någon vecka sedan kokade motorn och när jag skruvade isär den blev mina värsta farhågor bekräftade, två stycken sprickor i blocket.. Besitter ingen enorm kunskap kring motorer och har knappt någon erfarenhet kring motormeck heller.

Varit på jakt efter en ny motor i en vecka nu och idag hittade jag en begagnad motor, med helt okej mil, med samma motorkod (D4162T) samt till ett helt okej pris. Enda möjliga problemet. Motorn har suttit i en 2011 V60 D2 och jag äger en 2014 V40 D2. Tänkte att eftersom det är samma motor med samma motorkod i båda bilarna borde det inte vara något problem, men polaren är lite skeptisk till om det är någon bra idé att köpa en motor från en annan modell. Han är orolig att de kommer bli en enorm huvudvärk i slutändan med kontaktstycken och annat som kan vara annorlunda.

Så min fråga är om det är någon idé att köpa motorn och om det kommer vara just en enorm huvudvärk att få i den i min bil? Är det någon med erfarenhet och kunskap som kan vara till hjälp?

Tack på förhand!

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]

Här är del 2 också https://youtu.[…]

Problem med värmen på 740

Bytte kylarslangar idag och passade även p&ar[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis o[…]