Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompamannen
Tänkte byta mina stötdämpare bak på min V40CC-17. Väldigt svårt att hitta någon beskrivning eller youtubevideo för detta. Är jag den första i världshistorien att göra detta? ;-)
Jag får googla vidare. Säkert inget avancerat alls men det brukar underlätta om man vet på ett ungefär vad man har att förvänta sig. Bytte fjädrar/dämpare fram förra sommaren då en fjäder hade brustit, köpte då dämpare bak också för att byta i förebyggande syfte då jag tänkt behålla bilen ett par år till. Rullat 11k mil och då brukar dämparna vilja bli uppdaterade.
Om nån vet någon bra infosida får ni gärna länka mig dit.
av Tompamannen
Jag svarar mig själv här :-)
Det var superenkelt att byta stötdämparna.
Upp med bilen.
Av med hjulet.
Lossa 2 bultar (10mm hylsa) som håller övre delen av dämparens fäste i hjulhuset.
Lossa bulten (15mm) som håller dämparen i botten.
Lossa muttern (13mm) i toppen av dämparen, jag använde mig av muttermaskin annars snurrar dämparcylindern bara.
Flytta över plastskyddet med genomslagsbussningen och toppbeslaget till nya dämparen.
Muttern i toppen fick jag dra med 13mm fast nyckel och hålla toppen på dämparen med en skiftnyckel.
Sedan är det bara montera nya dämparen.
Tog ca. 20min per sida inkl. av/på-montering av hjulet.

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]

Här är del 2 också https://youtu.[…]

Problem med värmen på 740

Bytte kylarslangar idag och passade även p&ar[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis o[…]