Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har två felmeddelanden i min V40 T2 2014

- SRS airbag service snarast
- DSTC tillfälligt av (ibland visas den också som "DSTC Service erfordras!"

Har lagt märke till ett konstigt ljud från vänster framhjul, låter typ som något som gnider mot marken och speciellt när jag svänger höger.

Ljudinspelning: https://jmp.sh/NN1hw3Xa

Misstänker ev. problem i hjullager, några tankar?

Saknar felkodsläsare så är inte ens 100% säker om dessa problem är relaterade.
Tar gärna tips på en billig runt eller under tusenlappen som kan läsa av dessa koder. Funderar på Biltemas.
Fick också det meddelandet igår (fast det heter ESC istället för DTSC på min). Sen fick jag inte SRS utan ABS samt något om däcken.

Hur uppkom meddelandet? Mitt kom när jag körde på motorväg och det började gå uppför. Kändes som bilen växlade upp eller ner varpå meddelandet dök upp.

Startade om bilen och då stod det istället ”ESC tillfälligt ur funktion”. Det försvann efter ca tio sekunder och inga felmeddelanden visades. Efter en stunds körning hände samma sak igen.

S60 MY15.
Det började med att jag fick SRS felmeddelandet som kom o gick. Någon vecka senare var jag också på motorväg och tror DSTC felade första gången när jag saktade ner vid en avfart. Nu kommer både o försvinner lite hej o vilt, ingen aning när och varför.
Ibland precis när jag startar bilen, så tror inte det är pga att bromsarna blir "varma". Känns verkligen som nå glapp i nån sensor / kabel. Hör av mig när jag vet mer..
S65D skrev: lör 13 jul 2024, 10:51 Fick också det meddelandet igår (fast det heter ESC istället för DTSC på min). Sen fick jag inte SRS utan ABS samt något om däcken.

Hur uppkom meddelandet? Mitt kom när jag körde på motorväg och det började gå uppför. Kändes som bilen växlade upp eller ner varpå meddelandet dök upp.

Startade om bilen och då stod det istället ”ESC tillfälligt ur funktion”. Det försvann efter ca tio sekunder och inga felmeddelanden visades. Efter en stunds körning hände samma sak igen.

S60 MY15.
Konstiga ljudet från däcket är nu löst, har varken fått upp airbag eller DSTC meddelandet sen dess.
Lustigt nog var det en fix som tog mig ca 5 minuter, lol. Läste någonstans att hjulmuttrar som inte sitter ordentligt kan orsaka att däcket vibrerar och sensorn läser av och skickar fel värden, som i sin tur kan kicka igång ABS/DSTC felmeddelandet.

Mitt tips är att dubbelkolla muttrarna och kanske spänna åt dem lite. Kan vara långsökt men finsn en chans att du har samma problem? :-)
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]