Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvov50d2
Min V40 D3 2013 Aut låda ligger på ca 7.8 blandat. Den ska egentligen ligga på 5-6L

Inga större felkoder, olja filter bytt.

Tankade fullt förra veckan med 800km i tanken, idag har jag 200km kvar och jag har kört ca 400km.
Användarvisningsbild
av MartinS
800km lakritsremmar eller vad är det för långt du har i tanken? ;)

Skämt å sido. Beräknad återstående körsträcka baseras på snittförbrukningen de senaste 30km.

Har den plötsligt börjat dra mer kan man ju misstänka något fel, annars kanske ditt körmönster är väldigt ofördelaktigt ur ett bränsleförbrukningsperspektiv?
Användarvisningsbild
av SebSE
Volvov50d2 skrev: sön 18 okt 2020, 10:03 Min V40 D3 2013 Aut låda ligger på ca 7.8 blandat. Den ska egentligen ligga på 5-6L

Inga större felkoder, olja filter bytt.

Tankade fullt förra veckan med 800km i tanken, idag har jag 200km kvar och jag har kört ca 400km.
Körmönster
Accelerera lagom hårt. inga aggresiva omkörningar eller folkracestarter vid trafikljus.
Håll hastighetsbegränsningen. Gärna aldrig mer än 110.
Planera körningen och undvik inbromsningar där du behöver gasa upp i fart igen.

'Och om du tycker det verkar roligt så får du se de där extra dl som stress/rolighetsskatt :)
Användarvisningsbild
av SebSE
Volvov50d2 skrev: mån 19 okt 2020, 18:17 Kör väldigt ekonomiskt, ska lämna in den på volvo så får dom kolla vad det är
Har du kollat tripdatorn? Den brukar ge rätt bra signal på förbrukning/körstil senaste kilometrarna/milen

Visst kan det vara något med bilen. men största sannolikheten är ju något mellan ratten och sätet :D Jag skulle inte riskera felsökningsavgift för en sån sak innan jag verkligen analyserat min egen körstil.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]