Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Janne65
Tjena!
Funderar på att byta bil till V40 av nyare modell. Det verkar finnas olika instrumenteringar och jag undrar om det är beroende på årsmodell eller utrustningsnivå eller nåt annat?
Jag vill ha den i mitt tycke snyggare digitala.
A4BDCB6F-14D3-42C3-BB5F-48B1BEC8968C.jpeg
A4BDCB6F-14D3-42C3-BB5F-48B1BEC8968C.jpeg (68.51 KiB) Visad 3760 gånger
3FFE934F-8BC6-47BB-A14B-510C0EF8C9A1.jpeg
3FFE934F-8BC6-47BB-A14B-510C0EF8C9A1.jpeg (44.47 KiB) Visad 3760 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
Generellt kan man säga att Kinetic (lägsta utrustningsnivån) har den analoga, medan övriga har den digitala.
Är dock osäker på om Kinetic kunde få den digitala som separat tillbehör alt. med i något paket.

Köper du en Kinetic får du dessutom vanliga halogenstrålkastare, så mitt tips är att undvika den.
av Malmstroem
Jag skulle säga främst utrustningsnivå.

Jag har den nedre digitala i min V40 -17. Jag vill minnas att den kom med momentumnivån. Tyvärr tror jag att det varierat med åren, så du bör titta efter på den bil du är intresserad av.

Om jag kommer ihåg rätt gick det också att köpa den separat, men jag tror inte att så många med kintetic valde till det.
Användarvisningsbild
av Janne65
OK, tack för svar fjohan82! Blir att undvika Kinetic alltså. Ditt svar leder till en annan fråga. Vissa har xenon medan andra har LED. Är det också beroende på utrustningsnivå?
av NightlyVega
xenon tror jag är fram till my16, från my17, eller faceliften som kom där, är det led och tors hammare strålkastare.
kan vara så att kinetic har dom sämre strålkastarna iaf.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Janne65 skrev: lör 05 sep 2020, 18:17 OK, tack för svar fjohan82! Blir att undvika Kinetic alltså. Ditt svar leder till en annan fråga. Vissa har xenon medan andra har LED. Är det också beroende på utrustningsnivå?
Precis. Från MY17 är det LED-strålkastare, medan de tidigare har xenon.
Kinetic har halogen i alla årsmodeller.
av klirre
Vet inte hur det är med V60, men jag har sett nån enstaka S/V60 kinetic eller om det var classic edition (kinetic av sista årsmodellen) som hade digitalt instrumentkluster. Just de bilarna var snikutrustade förutom Intellisafe-paketet med adaptiv farthållare och jag antar att intellisafe inte lirar med analoga instrument.
Användarvisningsbild
av Janne65
Tack för alla svar, nu vet jag lite mer om vilken bil jag ska leta efter.
Fortsatt trevlig helg!
Användarvisningsbild
av andreas 80
Även Kinetic kan vara hyfsat utrustade.
Min far har en 2015 med kinetic.
Den har dock digitala instrument 7” skärm med navi samt Driver Alert med skyltavläsning och lane keep aid.

Momentum hade gett andra säten och paneler samt xenon ljus. Så just den årsmodellen kunde åtminstone Kinetic vara ok beroende vilka paket man valde.
Användarvisningsbild
av SebSE
Generellt kan man se att V40 D2 och T2 är gamla privatleasing som många gånger varit riktigt snikutrustade. Bättre motorerna har som regel lite bättre utrustningspaket.
Tror att när jag beställde min i november 2016 så gick det inte ens att få analoga klustret.

car.info är väldigt bra om man har regnummer för att se allt från mätarställningar och tidigare försäljningar Samt utrustning. Och inte bara paket utan vad som faktiskt sitter i bilen. Perfekt om man vill kolla vad folk snålat in på :)

Car.info är din gud om du inte vill bli lurad.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]