Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MisterJones
Hej! Är nu på jakt efter ny bil, hade tidigare VW Golf GTI men känner för att testa på Volvo. (V40/S60 eller V60) Är lite inne på b.la V40 2014 eller nyare. Gärna med R-design paketet och T5 motorn, de ser riktigt trevliga ut! Men har även kollat på andra motor och utrustningsval.. Automat bör kanske tilläggas att jag är ute efter också.

Jag är nyfiken på om ni vet något man ska se upp för vid köp av dessa bilar? Alltså vanliga fel, rost, saker ni upplever irriterande osv.

Har googlat lite själv och inte hittat något större, men jag tänkte att jag kollar här också

Hoppas jag posta i rätt del av forumet och tack på förhand!
Användarvisningsbild
av SebSE
Köper du en nyare (post facelift/torshammare) modell är det faktiskt rätt få barnsjukdomar då de finns på tidigare modellerna.
De nya Volvomotorerna (finns i alla från och med årsmodell 17 och framåt) verkar ha mycket färre fel än de tidigare franskutvecklade motorerna.
Finns lite problem med låskistor från modeller före modellår 17 med.
Rost och släpp kan förekomma i nederkanter av skärmar där det kommit grussprut från hjul.

Har en V40 cross country T3 som bruksbil och kom från en Honda civic Type-R. Riktigt bra bil som jag kan rekommendera.

Automat/bensin kan vara lite svårare att hitta då det är de mest populära bilarna. Risken finns även att det är bilar med relativt låg utrustningsnivå som är kvar i hallarna.

car.info är magiskt. Den innehåller i princip alla tillval en bil har vad gäller teknik.
av ErikV402015
Har du provkört en? Jag tycker V40 är understyrd och tung jämfört med en GTI. Stabil och trygg, ja. GTI rolig, nej. Jag är helt nöjd med min V40 och de andra V40 jag kört. Gämför med mitt GTI-intryck bara.
av MisterJones
SebSE skrev:Köper du en nyare (post facelift/torshammare) modell är det faktiskt rätt få barnsjukdomar då de finns på tidigare modellerna.
De nya Volvomotorerna (finns i alla från och med årsmodell 17 och framåt) verkar ha mycket färre fel än de tidigare franskutvecklade motorerna.
Finns lite problem med låskistor från modeller före modellår 17 med.
Rost och släpp kan förekomma i nederkanter av skärmar där det kommit grussprut från hjul.

Har en V40 cross country T3 som bruksbil och kom från en Honda civic Type-R. Riktigt bra bil som jag kan rekommendera.

Automat/bensin kan vara lite svårare att hitta då det är de mest populära bilarna. Risken finns även att det är bilar med relativt låg utrustningsnivå som är kvar i hallarna.

car.info är magiskt. Den innehåller i princip alla tillval en bil har vad gäller teknik.
Det låter ju faktiskt som det är ganska få allvarliga fel då. Är det inte Volvo utvecklade motorer i D3/T3 och uppåt? De franska motererna gäller väl bara de mindre motorerna (D2/T2) eller är jag ute o cyklar?

ErikV402015 skrev:Har du provkört en? Jag tycker V40 är understyrd och tung jämfört med en GTI. Stabil och trygg, ja. GTI rolig, nej. Jag är helt nöjd med min V40 och de andra V40 jag kört. Gämför med mitt GTI-intryck bara.
Nä jag har inte provkört ännu men har åkt med i ett par. Letar inte efter en lika rolig bil som GTI:n utan jag vill ha något bekvämt att åka till och från jobb med. Att bilen sedan har en roligare motor och är trevlig att köra är ju såklart ett plus :)
Användarvisningsbild
av SvenB
SebSE skrev:Köper du en nyare (post facelift/torshammare) modell är det faktiskt rätt få barnsjukdomar då de finns på tidigare modellerna.
Tror du glömmer bort att det finns många V40 mellan -14 och - 17, som inte har franskutvecklade motorer. Har själv en V40 My-14 D3 som har en "Skövdespis"
Användarvisningsbild
av MartinS
V40CC är lite högre och har lite styvare chassi än vanliga v40. R-design är kanske roligast men vansinnigt låg.

/Martin
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det som vinner med högst nöjesfaktor skulle jag säga är T5 med det ovanliga Polestar Performance-paketet (innehåller bl.a. fälgar, chassi, optimering, avgas, inv. detaljer)

https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 3-14694540
https://www.bytbil.com/jonkopings-lan/p ... 7-14586519
Användarvisningsbild
av MartinS
Njae, en CC T5 awd med växelpaddlar är min våta V40 dröm :)
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]