Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1380444
Hej!
Vid min senaste service hos Meca så fick jag Mobil 1 ESP 5W-30 (ACEA C2/C3) istället för rekommenderade 0W-20 (ACEA C5). Volvo V40 D4 2016 (steg 1+). Hur allvarligt är detta? Jag har läst lite i oljetrådarna här på forumet och tycker inte att det låter så allvarligt, utöver att jag inte är helt säker på hur obligatoriskt det är med C5.

Kan tillägga att bilen klagar på för hög oljenivå, trots att verkstaden menar att de tappade ut lite (de tror att sensorn visar fel, vilket den inte gjort tidigare). Ska ut och köra 100 mil om några dagar, och tar gärna emot er visdom.
Tack!
Senast redigerad av 1 jonkul, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1380531
Den ska väl ha olja enligt VCC RBS0-2AE spec, precis som min bil.
Kollar man Castrols, Valvolines och Biltemas VCC RBS0-2AE så står det även C5 på deras produktblad.

Vad har verkstan tänkt att du ska ha för bytesintervall på mobiloljan? Tar dom över maskinskadeförsäkringen nu när inte Volvos spec. följs?
Inget att leka med att köra med för mycket olja i sumpen heller, googla runaway diesel, bifogar exempel.

https://www.biltema.se/bilvard/motorolj ... 2000042440
https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... gnr=edo257
https://www.mobil.com/sv-se/passenger-v ... 1-esp-5w30

av jonkul
#1380543
Precis, VCC RBS0-2AE, 0W-20, och de verkar då uppfylla C5 by default. Min tanke var mest... om verkstaden inte hinner fixa detta innan jag ska köra långt, kommer allt att gå åt skogen, eller klarar motorn sig?
Men men, nu verkar det som att de kommer att byta till rätt olja i morgon faktiskt, så det ska nog gå bra! Tack ändå!
#1380642
0w20 är väl för att bilen i teorin ska dra 1cl mindre per 100km? Skadligt för motorn är jag i alla fall extremt tveksam till. Men jag ska inte stå för din maskinskadegaranti och olja i bilen som inte följer tillverkarens rekommendationer är ett solklart avslag hos många försäkringsbolag.
#1380647
Hade jag servat bilen själv hade jag hällt i 5w-30, fyller på med det när den vill ha påfyllning med.

Men ja, ring de snarast och rekommenderar de dig att det inte blir problem så ta det skriftligt, eller så suger de bara ut lite och skriver att de bytt till "rätt" olja
Användarvisningsbild
av Cotag
#1380665
På amerikanska marknaden kör man med A5/B5 och, om jag fattat rätt, 1500 mil intervall.
Jag letade igår efter om oljan motsvarar/överträffar A5/B5 men hittade inget.
Användarvisningsbild
av Funk
#1380740
TommyP86 skrev: mån 18 maj 2020, 12:36 Låter som de fyllt fel mängd och olja. De får väl göra ett nytt försök med rätt olja, tänker jag.
Klarare än så kan det väl inte uttryckas, det skall servas enligt specifikation och det är det man betalar för...

För er som tycker att det borde funka med den oljan, det gör det säkert men det är liksom inte det som är poängen.
Och jämförelse med den amerikanska marknaden i det här fallet är inte helt relevanta,. Serviceintervaller är olika , USA räknas som "varm marknad" t.ex. Men framför allt säljs inga Volvo med dieselmotor i USA..

/Thomas
#1380780
Mitt fall är exakt samma. Jag hade min andra tjänst (2år / 30000 km) och av misstag i stället för 0W20 var motorn (VEA T3 152 hk) fylld med 5W30. Min fråga är att motorn fungerar mer och mer jämnare totalt sett bättre. Nu tänker jag fortsätta använda 5W30 ... (jag bor i Grekland)
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]