Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TigerDejan
Hejsan alla kunniga, har en liten fråga
Bilen säger den vill ha en service...ringde runt till par olika ställen där det skiljde
1. Enormt mkt i pris
2. Mycket i vad som skulle utföras

Bilen har rullat 4300mil.
När dom slår in alla uppgifter i datorn, borde inte ALLA verkstäder (bilia, bildeve osv) få upp Samma service!?
Tror d va bas eller underhåll som skulle göras. Står underhåll när jag loggar in på Volvo, men är jag ska boka tid står det bas !?

Helsingborg 6033:- (bas service plus byte av bränslefilter, bromsvätska, luftfilter)
Halmstad 5500:- (bas+bränslefilter)
Ängelholm 4300:- (bas)
Trelleborg 4500:- (bas)
Göteborg Torslanda 2800:-!!! (Bas)

HUR kan det skilja så enormt mkt ?
Och vad ska Egentligen göras på service 2
Användarvisningsbild
av fjohan82
TigerDejan skrev: lör 23 nov 2019, 10:35 Hejsan alla kunniga, har en liten fråga
Bilen säger den vill ha en service...ringde runt till par olika ställen där det skiljde
1. Enormt mkt i pris

När dom slår in alla uppgifter i datorn, borde inte ALLA verkstäder (bilia, bildeve osv) få upp Samma service!?
Tror d va bas eller underhåll som skulle göras. Står underhåll när jag loggar in på Volvo, men är jag ska boka tid står det bas !?

Helsingborg 6033:- (bas service plus byte av bränslefilter, bromsvätska, luftfilter)

Vilken service som ska utföras beror på antal körda mil sedan senaste servicen. Tidsaspekten kan också spela in.
När i tid och vid vilken körsträcka gjordes föregående service?
Vad står det i boken, var det en Bas eller Underhåll som utfördes senast?
Att det skiljer i pris mellan olika verkstäder är ingen nyhet...
Användarvisningsbild
av TommyP86
Även om det kanske inte är helt aktuellt för dej nu, så kanske det här kommer bli.

Kollade runt lite inför service på min bil, där den gått 15000 mil nu, och vid senaste service 12000 (i mars). Tändstift och luftfilter byts med 6000 mils intervall, och byttes alltså vid 12k. En verkstad försökte med att det var dags för stift och luftfilter igen, eftersom jag körde så mycket?!
Förklarade att nästa service kommer bli i sommar/höst, 3000 mil senare och med 18000 mil på mätaren precis som intervallet föreskriver...

Även om det inte skiljer stora pengar så kan det vara av intresse att du vet vilken intervall din bil ska ha olika saker gjort. Be om ett serviceschema, finns såna som brukar täcka upp till typ 20-30 000 mil. Var dock obs på ändringar, ibland justeras kamremsintervaller osv ner, men inte alltid. En del verkstäder vet betydligt mindre än de borde, en del försöker pump dej på pengar, en del är hur bra som helst.
av Lockis
TigerDejan skrev: lör 23 nov 2019, 10:35 Hejsan alla kunniga, har en liten fråga
1. Enormt mkt i pris

Det enklaste svaret på denna frågan finns i din service bok. Öppna där och se vad det står att man ska ha för typ av service vid tillfälle #2.
På nya V60 är det en underhålls service med stift och luftfilter.
av TigerDejan
Ska kika när den gjordes senast, men tror december förra året iom man måste göra den senast 20 december detta året för att assistansen ska ingå.
Vet det kan skilja i pris, dock tycker jag det är otroligt orimligt det skiljer 1500:- och över Egentligen.
Vad jag menar är att ALLA borde vilja göra och byta samma saker, 5 olika ställen kan inte vilja göra 3 olika saker, förstår ni hur jag menar ?

Men ska kika i boken om en liten stund och återkomma. Rimligtvis borde det varit bas service som gjordes först givetvis, iom detta blir andra servicen.
av TigerDejan
2018-12-20 gjordes första servicen , bas service , 2567mil

3000mil/1år/motorns drifttimmar är intervallen.
Så service två bör vara underhållsservice eller ?

Vad jag är frågande till är att 3 av 5 vill göra Olika grejer, alla 5 borde vara eniga om vad service 2 ska innefatta.
Användarvisningsbild
av MartinS
Luftfilter och bränslefilter skall bytas var 6000:e mil, så är det inte gjort är det dags nu.
av frippe64
MartinS skrev: sön 24 nov 2019, 07:26 Luftfilter och bränslefilter skall bytas var 6000:e mil, så är det inte gjort är det dags nu.
Om det ska bytas vid 6000 mil varför är det då dags nu, när bilen gått 4300 mil?

För övrigt känns det väldigt märkligt med så olika bud på vad som ska göras, om det är originalservice...
av Lockis
Jag tor det är 6000 mil eller 2 år på dem sakerna.

Problemet blir ju annars om du kör till 7000 mil innan nästa service. Även stiften ska bytas efter 6000 mil vill jag minnas.

Annars kommer du behöva serva igen vid 6000 mil och den kostnaden kommer garanterat bli högre än om du gör allt nu.
av TigerDejan
Precis det jag menar ju, originalservice, då borde ju Alla få upp att samma saker ska göras.
Hur vet jag vem jag ska gå till och tro på nu da!?

Fick en offert där jag köpte bilen vad som ska göras, bifogar
2F3065B0-86FF-4D02-BCE6-8DBFD98C1021.png
2F3065B0-86FF-4D02-BCE6-8DBFD98C1021.png (913.6 KiB) Visad 7009 gånger

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]