Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nozen
Tjena! Ska skaffa mig min förstabil och det kommer bli en Volvo V40 diesel. Men vet inte om jag ska skaffa mig en 2013 eller 2015 och det beror på att den från 2013 har EURO 5 och 2015 har EURO 6. Bor i Kalmar och kommer köra 3 mil till skolan så blir totalt 6mil om dagen. Kommer skatten på EURO 5 klassade bilar bli hög om några år eller vad tror ni?
Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av theodorkalin
Har en 2015 euro 6 klassad D4, den fyrcylindriga. Supernöjd med bilen, fördelen med 2015 mot 13 är att det är nyare mjukvaror och utseende i menyer osv. Men försök annars att provköra o bilda dig en egen uppfattning . Tror inte skatten kommer ändras så mycket på dessa relativt nya bilarna. Min ligger i nuläget på 1100 om året.

//Theo
Användarvisningsbild
av Funk
MY-15 var väl även det euro5 på de flesta dieselbilarna också, kanske D4 var med den nya motorn med Euro6 klassning ? Du bör hur som leta upp en så kallad VEA motor vilken är väldigt mycket trevligare än de andra.

/Thomas
av Nozen
Har även en annan fråga gällande v40. Har en budget på 125000 så är det mer värt att skaffa en 2013 som gått 8000 mil eller en 2015 som gått 16-17 tusen mil?
Användarvisningsbild
av MartinS
Ja rekommenderar starkt D3 motorn (MY13-MY15), bra val! Väl beprövad och tillförlitlig men ändå låg förbrukning. VEA motorerna är trevliga att köra men jag tycker det är för mycket barnsjukdomar på dom, vissa av dom är ju fortfarande inte ens lösta.

Just den du länkar till verkar dock importerad, något jag skulle hoppa över, det finns hur många som helst att välja mellan.
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
av Malmstroem
Jag köpte en 2017 V40CC D3 som gått 3700 mil i maj. Jag började som du leta efter någonting kring 100.000:-, men ingen av de bilarna jag hittade gav något habegär. Min lösning på det var att höja budgeten...

Provkör de olika bilarna innan köp. En del tycker att D2 på 1.6 liter är helt OK, medan jag personligen inte skulle kunna leva med den.

Om jag kommer ihåg rätt är det bara D4 2015 som är VEA. Från 2016 är även D2 och D3 VEA motorer med Euro 6. De nya motorerna är betydligt trevligare att köra. En 2016 D2 är helt OK, medan jag upplever en 2015 (eller tidigare) D2 som väldigt trött.

Jag hade inte velat ha en bil som gått mer än 15.000 mil. Ekonomiskt är det säkert vettigt, eftersom du kan reparera rätt mycket för mellanskillnaden till en nyare bil, men jag har inte tid eller lust att strula med äldre bilar. Jag har gjort det tidigare i mitt liv. ;-)
Användarvisningsbild
av Cotag
Nozen skrev: fre 01 nov 2019, 12:24 Vad tror ni om denna t.ex? https://www.blocket.se/vi/87525858.htm
Firman som har den har gjort ett återköp av den efter ca 5 månader, man undrar såklart varför och varningsklockorna klämtar.
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/WUX742#specs

Funderar du på en VEA så ögna gärna igenom tråden om balansaxelproblematik.

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]