Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Draax
Hej!

Köpte en V40CC 2015 D3 i somras och nu när kylan börjar närma sig tänkte jag testa dieselvärmaren.

Jag ställer timern på 07:20 men när jag sätter mig i bilen 07:30 så är ingen värmare på.
Gör jag en direkt start så lyser en värmeikon i display ca 15 minuter och sedan försvinner den utan att jag hör någon värmare.

Inge felmeddelanden via OBD2.

Vad är nästa steg? Verkstad? :-(

/Johan
av Draax
mikebike skrev: ons 30 okt 2019, 11:33 Att värmaren inte går 07:30 om du ställt avresetid på 07:20 är normalt.
Blir det inte varmt heller?
Nej det blir inte varmt över huvudtaget, kan inte höra att något startar även när jag väljer direkt start.
av Lövet
Draax skrev:
MartinS skrev:Det är "avresetid" du ställer in, inte starttid.
Jaha, då har jag missförstått det.
Men det bör va varmt 07:30?
Bästa sättet att testa är att du sätter värmaren på 7:45 går du in i bilen 7:30 då ska den definitivt vara igång
av Draax
Gick ut nu och satte timern på 15:00 värme symbolen dyker upp efter någon minut och den är aktiv i ca 20-30 minuter och sedan försvinner den.
Jag hör inga fläktar eller någon pump som surrar, inge fel i displayen inte heller något fel när jag testar OBD2 porten.
Användarvisningsbild
av SebSE
Draax skrev:Gick ut nu och satte timern på 15:00 värme symbolen dyker upp efter någon minut och den är aktiv i ca 20-30 minuter och sedan försvinner den.
Jag hör inga fläktar eller någon pump som surrar, inge fel i displayen inte heller något fel när jag testar OBD2 porten.
Ja då är det nog dags för verkstan :)
Det hörs tydligt när fläktarna cirkulerar luften
Hej. Man måste ha över 1/4 med bränsle i tanken. Det måste vara under +15 grader. Batteriet får inte ha för låg spänning (dåligt laddat batteri) och får inte ha snabbt spänningsfall (utslitet batteri). Även om du uppfyller allt nämnt så kan den ändå bli problem. Värmaren övervakar att dieseln tänder. Om den inte börjar antända så lägger värmaren av bums så som du beskriver. Då är den igensmetad/sotig och behöver service. Lycka till!

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]