Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jawid
#1344107
Någon som kan hjälpa mig med en v 40 2014?
Felkod som kommer upp står det försämrad motorprestanda.
Uppskattar alla som svarar.
Bilagor
7780F028-E8C7-49FD-8F3B-68C292735BBF.jpeg
7780F028-E8C7-49FD-8F3B-68C292735BBF.jpeg (548.99 KiB) Visad 2284 gånger
FA473153-8ACB-43C3-B16F-E9E5EDCE3204.jpeg
FA473153-8ACB-43C3-B16F-E9E5EDCE3204.jpeg (658.28 KiB) Visad 2284 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
#1344788
De två nedre positionerna som är bockade verkar relatera till EGR-systemet som inte är helt ovanligt att det sotar ihop på dessa motorer. Finns en del trådar på forumet hur det går till att rengöra etc. Några koder från EGR kan sätta bilen i "limp mode" men jag vet inte om just dina P042E00 och P130328 är orsaken.

Vid googling av U300045 så kan koden vara relaterat till manipulerad/ändrad mätarställning alt. mätarbyte. Har du koll på bilens historik? Köpt den nyligen?

Vad var anledningen till byte av toppackning, vattenpump och termostat? Tog bilen vatten och har det isåfall upphört efter reparation?
Hur länge/långt har du kört med bilen efter toppackningsbyte innan bilen nu gått i limp mode?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1345398
Hur har det gått?
av Jawid
#1345574
Hej!
Jag kollade bilen historik, det verkar bilen har gjort service varje år i tid och ingen mätarställning fusk!
Anledningen till Top bytte var att det runnit vatten från expansionskärlet o glykolen blev helt svart, verkstaden sagt att det va packningen som läckt enligt från föra ägaren.
Men nu efter ca 4 månad kom felkoden försämrad motorprestanda. Vet ej mer faktiskt
av Jawid
#1350353
Cotag skrev: fre 01 nov 2019, 10:48 Hur har det gått?
Hej !
Kan du mycket om Volvo bilar?
Behöver verkligen hjälp med min V40 som jag skrev om,
Försämrade motor representanter!!!
Bytte EGR med kylren men fortfarande finns fel kod!
Och glykol vatten rinner ut när alla slang blir väldigt hård luft kommer in i systemet!
Användarvisningsbild
av Cotag
#1350361
Har jag förstått det rätt att de alltså bytat både toppackning och EGR-kylare (?) och det blir (fortfarande?) tryck i expansionskärlet så att det rinner ut kylvätska där? Bilen borde isåfall larma för låg kylvätskenivå också.
Några medlemmar i forumet har åkt på motorbyte eftersom det visat sig vara sprickor i cylindrarna, sprickor som gör att kompressionstryck går ut i kylvätskan.
Exempel på inlägg som slutat med motorbyte, läs igenom och kolla om du har samma symptom: viewtopic.php?p=1312861#p1312861
Vad har du för motor, framgår inte av inlägget?
Har du haft bilen länge? Om inte så kan det finnas reklamationsrätt eller garantier kvar.

Hej Jag har problem med mitt lås på k[…]

Jag har felsökt min Volvo V60, T3 automat 201[…]

Service kostnad V60-14.

Att det tillkommer service på automatlå[…]

Känsligheten verkar för övrigt inte[…]