- fre 09 aug 2019, 20:53
Hej! Införskaffade för ett tag sedan takräcke till min bil för att enkelt transportera cykeln längre sträckor. Bilen har inga rails, vilket nu i efterhand hade vart att föredra, men vid bilköpet hade jag ingen aning om att jag en dag skulle få upp intresse för cykling. Men iallafall finns det ju lösningar för att montera takräcken på bilar utan rails, genom speciella fästen anpassade för fästen på insidan av dörrkarmen. Takräcket har sedan "gummikuddar" utformade efter takets form som ligger an mot lacken. Skeptisk som man var slängde jag iväg en fråga till Bilia, där jag köpte räckena om dessa fästen gav några märken mot lacken. Och så länge man var noggrann med att rengöra de anliggande ytorna skulle det inte vara några problem. https://www.bilia.se
Men redan efter första test turen med tackräckena utan last på och endast ditsatta i ca ett dygn syntes märken liknande imma på lacken. (Lite svårt att beskriva exakt hur det ser ut, men hoppas bilderna är tillräckligt bra för att visa märkena) Fast efter en tvätt och några dagar därtill försvann dessa märkena helt magiskt av sig själv. Fast nu efter att ha använt takräckena mer frekvent återkom dessa märken direkt, men den här gången tycks de inte försvinna. Då till min fråga, är det någon annan med liknade räcken med samma problem? Och finns det någon lösning på problemet så man undviker/blir av med dessa märken?
Men redan efter första test turen med tackräckena utan last på och endast ditsatta i ca ett dygn syntes märken liknande imma på lacken. (Lite svårt att beskriva exakt hur det ser ut, men hoppas bilderna är tillräckligt bra för att visa märkena) Fast efter en tvätt och några dagar därtill försvann dessa märkena helt magiskt av sig själv. Fast nu efter att ha använt takräckena mer frekvent återkom dessa märken direkt, men den här gången tycks de inte försvinna. Då till min fråga, är det någon annan med liknade räcken med samma problem? Och finns det någon lösning på problemet så man undviker/blir av med dessa märken?