Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stockbroke
Hej på Er!
Har precis köpt en ett år gammal V40 T3 R-design. Manuell, onyxsvart metallic.En bil som mest stått hos bilhandlaren och hade 125 mil på mätaren vid köpet.
Är riktigt nöjd med bilen, men det visste jag att jag skulle vara - gick från en lågmilad 2017 V40 cross country, så det är väl ingen större skillnad direkt.
Min nya är uttagen några dagar innan 1/7 2018 så den klarade sig från Bonus Malus.

Måste säga att V40 är en perfekt modell för mig. Sitter väldigt bra, rimlig ljudnivå och drar lite.
Kommer troligen ha den kvar länge. Ser bra ut också- inte inte helt oväsentlig faktor..

Nu till frågeställningen. Noterar att modellen inte längre går att bygga som nybil på Volvocars. Men i Tyskland finns den kvar och kan både byggas och beställas. Är produktionen nedlagd och Tyskarna har missat att plocka bort den?
Och:
Vilken modell är tänkt att ersätta V40? Någon som snart skall presenteras?
Tycker det är svårt att hitta ett rimligt alternativ om man inte är ”gjord av pengar”. En V60 är väl bra mycket dyrare om man vill ha skaplig utrustning?
V40 är en mycket trevlig modell och jag tycker det är trist om ingen arvtagare till den kommer.
Användarvisningsbild
av SebSE
jag frågade samma fråga till min volvo ÅF.

I Sverige verkar det som om V40 ska sluta säljas och ersättas nästan helt av XC40. Man har sänkt priset på de lägst utrustade XC40 för att uppmuntra till köp.

Det var inga nyheter om när det eventuellt kommer en ny V40 och om den ens kommer utan man satsar mycket på XC40.

Har en V40 själv och även om det skulle vara marginell pengafråga att uppgradera till en XC40 så är jag väldigt nöjd. jag beställde den med allt lull som jag ville ha och det är en riktigt bra bruksbil. Fungerat bra dra släp med och den lastar mycket mer än man tror. Som diu säger så sitter man grymt bra. Har gjort riktiga långresor och inte ens efter 100 mil är man direkt stel i kroppen. Blir stelare av en dag på kontoret.
Ljudnivån är väldigt bra för klassen. Åkt en del med chefens XC90 och med tanke på att den gick på 750.000 är den skrämmande högljudd och stötig.
av Stockbroke
SebSE.
Hade också hört att det är XC40 som skall ersätta. Lite märkligt, känns som en helt annan typ av bil. Min V40 R-design upplever jag som körglad och lite ”GTI-aktig”, väldigt långt från en lite SUV-aktig XC.
Då jag gillar att sitta lite lägre och prioriterar väg och körkänslan, så är jag inte intresserad av XC40. Och prismässigt så skiljer en hel del. Vill inte heller köpa en ”dyr bil” som är sniktigt utrustad..
Men vi får väl se om några år, räknar kallt med att behålla min nya i minst 3 år så det brådskar inte.
Användarvisningsbild
av SebSE
Stockbroke skrev:SebSE.
Hade också hört att det är XC40 som skall ersätta. Lite märkligt, känns som en helt annan typ av bil. Min V40 R-design upplever jag som körglad och lite ”GTI-aktig”, väldigt långt från en lite SUV-aktig XC.
Då jag gillar att sitta lite lägre och prioriterar väg och körkänslan, så är jag inte intresserad av XC40. Och prismässigt så skiljer en hel del. Vill inte heller köpa en ”dyr bil” som är sniktigt utrustad..
Men vi får väl se om några år, räknar kallt med att behålla min nya i minst 3 år så det brådskar inte.
Samma här. Jag har ingen brådska och vill ju hellre ha en "rymlig hatchback" än en SUV. Så länge den lastar och drar så bra som V40.
XC40 är ju som du säger verkligen ingen hatchback, och man får betala väldigt mycket för bara design.

Stora fördelarna med sista generationen V40 är ju dessutom att barnsjukdomarna är borta medans nya plattformen verkligen verkar lida av problem i mängder (XC90 utpekas väl som en av de nya bilar med mest problem i USA, där media inte är beroende av volvo som annonsör och tystar ner alla problem som i Sverige).

Jag är även lite nyfiken på när Volvo ska komma med sina nya drivlinor. var det inte 2019 som alla bilar skulle vara "eldrivna" i nån del?
När säljaren som sålde min bil ringde var han väldigt inövad på att jag skulle köpa en diesel XC40 "För de är ju så bra nu" . Sen kunde han dock inte svara på vad det är för skillnad mot för ett par år sen då "diesel är gift" :-D
Så volvo känns lite efter. Bara stora suvvar. Diesel. Och knapt styrfart i hybrid-rejset (De har ju till skillnad från andra tillverkare inte tillgång till batterier... så hur de ska kunna hantera det känns konstigt).
Användarvisningsbild
av leiwi
Jag tror inte xc40 kommer att bli så långlivad,med tanke på att pris,kvalitetskänsla ,ock vägljud
Tror inte den senaste prisjusteringen på "tomhylsan" räcker för att överleva
av III
Jag misstänker att de som inom kort kommer som polestar var tänkta att efterträda v40 och man därmed inte har någon ersättare klar. Hoppas det kommer för de större är väldigt dyra, nyare v40 som både halvkombi, sedan och kombi, vettigt prissatt och förpackade.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
leiwi skrev: mån 15 jul 2019, 13:28 Jag tror inte xc40 kommer att bli så långlivad,med tanke på att pris,kvalitetskänsla ,ock vägljud
Efterfrågan på xc40 har överraskat Volvo som nu har investerat för mer kapacitet i gent. Att den sista resten av Ford (V40) nu går ur produktion underlättar.
Användarvisningsbild
av SebSE
Fjonsson skrev:
SebSE skrev: sön 14 jul 2019, 14:36
Och knapt styrfart i hybrid-rejset (De har ju till skillnad från andra tillverkare inte tillgång till batterier... så hur de ska kunna hantera det känns konstigt).
https://www.expressen.se/dinapengar/vol ... atterier-/
Litar inte riktigt på Volvos trams efter att Håkan sa "alla modeller ska vara el 2019. De är rejält efter i el/hybridrejset
Användarvisningsbild
av SebSE
Fjonsson skrev:
leiwi skrev: mån 15 jul 2019, 13:28 Jag tror inte xc40 kommer att bli så långlivad,med tanke på att pris,kvalitetskänsla ,ock vägljud
Efterfrågan på xc40 har överraskat Volvo som nu har investerat för mer kapacitet i gent. Att den sista resten av Ford (V40) nu går ur produktion underlättar.
Problemet är att man kastar bort en stor grupp köpare av en bol som varit en ordentlig försäljningsframgång. Om XC40 blir urvattnad då det är en "modebil" som ser bra ut är det jobbigt att sen få tillbaka de köpare man kastat åt sidan som då köpt Golf och andra bilar.
De borde skrota sedanerna istället då det är det snabast minskande segmentet. Men diktaturklubben älskar ju sånna så kinesiska ägarna lär inte tillåta det

Hur exakt gör du?

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]