Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompamannen
Jag fick en offert för service hos Bilia. Men det känns på gränsen till löjligt.
Bilen är en V40 CC D3-2017, och den har strax gått 6000 mil.
Det som ska göras är underhållsservice, samt byta luftfilter, bränslefilter och bromsvätska.
Priset jag fick, 8600kr.

Jag gjorde själv en underhållsservice för ett halvår sedan när jag köpte bilen, plus luftfilter. Delarna kostade knappt 2000kr. Bromsvätska kostar en knapp hundring, ett dieselfilter 600kr, så 2700kr för delarna och då köper jag oljan (dyrt!) på Menonomen. För mig låter 6000kr för arbete, en mjukvaruuppdatering (varför? Motorn går perfekt), och nån assistansgrej som jag ändå har på min försäkring, helt absurt!

Har läst om folk som gjort liknande service här på forumet för 4-5000kr, vart servar ni nånstans? Vad är era reflektioner på 8600kr? Jag tycker det känns som taget ur luften, det är ju ingen 300hk racer med fyrhjusldrift som ska servas.
Användarvisningsbild
av Derank
Tompamannen skrev:Jag fick en offert för service hos Bilia. Men det känns på gränsen till löjligt.
Bilen är en V40 CC D3-2017, och den har strax gått 6000 mil.
Det som ska göras är underhållsservice, samt byta luftfilter, bränslefilter och bromsvätska.
Priset jag fick, 8600kr.

Jag gjorde själv en underhållsservice för ett halvår sedan när jag köpte bilen, plus luftfilter. Delarna kostade knappt 2000kr. Bromsvätska kostar en knapp hundring, ett dieselfilter 600kr, så 2700kr för delarna och då köper jag oljan (dyrt!) på Menonomen. För mig låter 6000kr för arbete, en mjukvaruuppdatering (varför? Motorn går perfekt), och nån assistansgrej som jag ändå har på min försäkring, helt absurt!

Har läst om folk som gjort liknande service här på forumet för 4-5000kr, vart servar ni nånstans? Vad är era reflektioner på 8600kr? Jag tycker det känns som taget ur luften, det är ju ingen 300hk racer med fyrhjusldrift som ska servas.
Bilbolaget gjorde 6000mila service på min xc60 då den gått 5300mil, jag hade serviceavtsl men utan det skulle det kostat ca 4800,

Förlängde nyss 3år till, kostnad 316sek i månaden. Då var ett byte av multiremmen inräknat.

Billigt tycket jag, dok så har Alla åf sina egna priser, men 8600 lät dyrt

Har du inte nå mechanum, Mekonomen, bilfix el nåt l7knande där du bor som du kan kolla pris med.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av fjohan82
Det beror ju på vart du bor.
Inte många vill köra 60-70 mil för att göra en service...
Användarvisningsbild
av Derank
japp, det varierar stort i landet och neröver verkar det ju vara helt vansinniga priser hos vissa, tycker det borde vara tvärtom med tanke på konkurensen. Här uppe finns en handfull och märkesverkstäderna är knappt dyrare än de lokala småskuttarna.

Man bor på rätt ställe i landet
av Tompamannen
Tack Salomon för Meca-tipset! Ligger mellan 3400-4400 här i Gbg. Sedan tillkommer assistans (som jag klarar mig utan), uppdatering av programvara (som jag inte ser nått syfte med) samt byte av bromsvätska. Känns lite mera överkomligt än 8600 :-o

Hur exakt gör du?

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]