Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en Volvo V40 CC D4 2013 som rullat ungefär 8200mil
för 2 veckor sen så hade jag inne bilen på manuell regenering och de lyckades blåsa ur de mesta ur soten i DFP:en
20 minuter senare uppkom samma problem "Sotfilter fullt, se handbok" samt "Motorsystem Service Erfodras" och hamnade i LimpMode
lämnade in bilen och igen och de fick göra en regenering på nytt.. vilket tyvärr inte hjälpte heller.

Lämnat in bilen igen (3:e gången) på Bilia och fick som svar att de vet inte riktigt vad de ska göra med den
vet inte riktigt borde inte Dpf normalt sätt räcka till 18.000 mil?
känns konstigt att få byta ut dpf när bilen ändå gått så lite har lite smått panik

Bilen rullar normalt sätt 2.000-3.000 mil per år

Är det någon som haft samma problem?
Filtret ska ju normalt sett vara underhållsfritt och inte behöva bytas.
Jag hade problem med tryckgivare och slang på en V50 med underhållsfritt filter, bilen blev nästan okörbart då den trodde att filtret var helt igensatt. Jag hade bett dom titta på detta.
frippe64 skrev: tor 11 apr 2019, 11:54 Men är filtret verkligen fullt då? Jag kan inte det där, men det sitter väl en tryckgivare och slang till den som kan gå sönder, och då luras styrdonet att filtret är fullt.
Efter regenering hos bilia 1vecka innan så fick jag problemet igen, får lämna in den då jag blivit trött på skiten.. då får han ta allt och gå igenom en gång till känns skumt att de täpper igen hela tiden?
fjohan82 skrev: tor 11 apr 2019, 12:54 Filtret ska ju normalt sett vara underhållsfritt och inte behöva bytas.
Jag hade problem med tryckgivare och slang på en V50 med underhållsfritt filter, bilen blev nästan okörbart då den trodde att filtret var helt igensatt. Jag hade bett dom titta på detta.
Får lämna in den och be dom kika på de, känns skumt regenerade den för en vecka sen men får be dom titta på tryckgivaren
Tack
SebSE skrev:Att du vågar köra så mycket med en bil som uppenbart har något problem....
dumpade bilen på Bilia idag, orkade inte mera
är sjukt trött på att bilen haft så mycket problem och bilia viftar bort det genom att säga " under regenering så drar den mer " jo de förstår jag, men samt att den drar halva tanken och flashar " Sotfilter fullt efter 2h motorväg känns ju skit.

Nackdelen är att jag tyvärr inte har någon annan bil att använda.. :-(
Min XC90 D5 hamnade i LimpMode ,när den hade gåt ca.9000 mil. Volvo verkstad vägrade tro att felet skulle vara partikelfilter, pga låg miltal. Man bytte tryckgivaren utan resultat och senare körde filterrengöringen två gånger för säkerhetens skull ,också utan resultat.

Till slut hittades felet ,i en av fyra gummislang bitarna ,som fungerar som dämparna i rörsystemet som förbinder
partikelfiltret och tryckgivaren, hade en pytteliten spricka som läckte .Sprickan kunde hittas först när man tog los slangbiten och försökte böja denna.

Hur exakt gör du?

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]