Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stockbroke
Bokade just min 2 år gamla V40 CC T3 för en service. På Bila. Andra servicetillfället, årsservice. Bilen har precis gått sammanlagt 1000 mil.
Såg på bokningsbekräftelsen:
Beskrivning Ant
Volvo Original Service 1
Slitagekontroll 1
Service 2.0, mjukvara styrenheter nedladdning 1
Luftfilter kupé byte 1
Rengöring insida vindruta, City Safety 1
——————-
Priset? 4.581:-

Jag tycker, spontant, att set är sjukt dyrt. Olja, filter, och koll av ett antal punkter. Nästan 5 tusen spänn.

Nybilsgarantin går ut nu och jag funderar faktisk på att ta in lite prisjämförelser från någon annan firma, icke Volvo alltså.
Eller är jag snål? Kanske någon som har någon åsikt i frågan?
av Lockis
Det låter rimligt. I det priset får du ju dessutom 1 års Volvo assistans och du vet att jobbet är gjort på ett bra sätt.
Sen är det inte säkert att du kan få din mjukvara uppdaterad om du inte gör service hos Volvo.
Användarvisningsbild
av Cotag
Det är nog ungefär där prisbilden ligger för en basservice med mjukvaruuppdatering på en auktoriserad volvoverkstad.
Kan du komma överens med din servicetekniker om att det är rent framför CC-kameran och inte behöver putsas där så sparar du en 5-hundring , nere på 4000:- alltså.
Knallar du in på Mekonomen får du troligen en prisuppgift på omkring 2700:- utan mjukvaruuppdatering (eftersom dom såklart inte har tillgång till detta), inte heller gör dom rent framför CC-kameran i detta pris. Troligen får du inte iheller Castrololja i sumpen, utan det egna märket.
av Stockbroke
Tack för svar. Servicekostnaden blir rätt orimlig då man kör lite. Jag köpte den i maj och har inte bekostat service 1 själv, men om man gissar på 4000:- så innebär det att de första tusen milen kostar 9000 i enbart servicekostnad! 9 spänn per mil.
Blev varnad innan att Volvos service är riktigt dyr, jag får medge att det verkar stämma!
Användarvisningsbild
av fjohan82
Stockbroke skrev: fre 12 okt 2018, 20:12 Tack för svar. Servicekostnaden blir rätt orimlig då man kör lite. Jag köpte den i maj och har inte bekostat service 1 själv, men om man gissar på 4000:- så innebär det att de första tusen milen kostar 9000 i enbart servicekostnad! 9 spänn per mil.
Blev varnad innan att Volvos service är riktigt dyr, jag får medge att det verkar stämma!
Har du sett över vad ett serviceavtal skulle kosta?
av Lockis
Stockbroke skrev: fre 12 okt 2018, 20:22 Jo, jag frågade. Lite mer än 400 i månaden, men då efter genomförd service. Blir ju samma kostnad.. typ..
Det där kan inte stämma om du inte kör 4000 mil om året.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Visst f-n är inte bilia billiga, men det har de väl heller aldrig utgett sig till att vara. För övrigt är väl detta sådant man kan kolla upp innan köp? Hur som så finns det ju en uppsjö att välja på. Mechanum kanske, då får du dessutom Volvo Assistans, och fri lånebil?

Som tröst brukar jag tänka att båda de Toyota Yaris som svärmor haft av ungefär samma årsmodell och mil som de senaste volvosarna jag haft har varit dyrare i service hos Mekonomen än Bilia...
Användarvisningsbild
av Cotag
Stockbroke skrev:Tack för svar. Servicekostnaden blir rätt orimlig då man kör lite. Jag köpte den i maj och har inte bekostat service 1 själv, men om man gissar på 4000:- så innebär det att de första tusen milen kostar 9000 i enbart servicekostnad! 9 spänn per mil.
Kör man mindre än 1500 mil/år så kan man välja att göra en anpassad basservice varannan service, d.v.s utesluta mjukvaruuppdatering, kupefilter och rengöring ruta framför CC. Pris för en sådan service ligger på omkring 2500:-. Vilken typ av service fick du gjort första gången, basservice eller anpassad basservice?
av Malmstroem
Ska lämna in min A6 på 9000-mila service, vilket i princip är olja, filter och luftfilter. Prisuppgiften ligger på dryga 9000.

Volvo är inte alltid dyra...

Hur har det gått med detta? Har samma grunds[…]

Han slirade inte så länge för jag […]

Hittade kompletta motorer på AliExpress f&ou[…]

Reparera läckande AC

Jo precis. Anslutningarna kan sitta fast och r&oum[…]