Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikeys
#1131091
Är det någon som vet om V40 diesel till Tyskland levereras med tillsatsvärmare som i Sverige men att de inte har tidurfunktionen aktiverad, eller om de levereras helt utan?

Jag har t.ex hittat en fin V40 D4 aut R-design facelift MY17 hos en Volvohandlare i Hamburg som jag i vilket fall snart kommer besöka. Bilen har gått hos Volvo som någon slags demobil, 6 mån gammal och 1800 mil på mätaren. Den är utrustad med det mesta jag vill ha och priset ligger på strax under 250', vilket är klart bra jämfört med vad motsvarande ligger på här hemma. Den har vad de kallar för "Vinterpaket" med stolsvärme och eluppvärmd vindruta, dock saknar den "Parkeringsvärmare med tidur" vilket i Tyskland var en extrautrustning för 11000:- som bilen inte beställdes med. Säljaren kunde inte svara på om värmaren rent fysiskt sitter där eller inte, men med ett sådant pris kanske den inte gör det? Så jag frågar här för att vara säker :)

Om inte, är det någon som har något hum om vad eftermontering av en skulle kunna landa på mellan tumme och pekfinger? Är det plug-and-play eller saknas det en massa kabeldragningar som kommer kosta?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1131110
V40 har inte bränsledriven tillsatsvärmare som standard i sverige heller.
av Mikeys
#1131129
MartinS skrev:V40 har inte bränsledriven tillsatsvärmare som standard i sverige heller.
Där ser man, jag borde ha gjort lite bättre undersökning själv. Gick bara på det en Volvoförsäljare sa till mig för någon vecka sedan, "Alla Volvodieslar har värmaren, dock har inte alla tiduret aktiverat". :roll:

Då var det bara frågan om vad en sån kan kosta att eftermontera då...
Användarvisningsbild
av svergie2
#1131131
Mikeys skrev:
MartinS skrev:V40 har inte bränsledriven tillsatsvärmare som standard i sverige heller.
Där ser man, jag borde ha gjort lite bättre undersökning själv. Gick bara på det en Volvoförsäljare sa till mig för någon vecka sedan, "Alla Volvodieslar har värmaren, dock har inte alla tiduret aktiverat". :roll:

Då var det bara frågan om vad en sån kan kosta att eftermontera då...
Det har jag också blivit "lärd"!

Skickat från min OnePlus 3
av semmelman
#1131189
Jag har en bränsledriven värmare å vill nog säga att jag inte finner någon större fördel med den, jag hade klarat mig lika bra med en billigare el-kupé/motor-värmare (ca 6 000:- sa nån på volvo), sån vanlig som man kopplar in i en el-stolpe. Bränsledrivna värmaren är bra då man inte har tillgång till el men den drar batterikraft så kör man inte så mycket bör man ladda batterierna regelbundet, då måste man ändå ha tillgång till el, så har man elstolpe blir det mindre jox alltså. Dock trodde jag alla moderna dieselbilar hade nån form av extra värmare pga svårigheten få upp värmen på en dieselmotor, men så kanske det inte är?
av Mikeys
#1131197
Derank skrev:Räkna med 15-25k att eftermontera
Tack!
semmelman skrev:Jag har en bränsledriven värmare å vill nog säga att jag inte finner någon större fördel med den, jag hade klarat mig lika bra med en billigare el-kupé/motor-värmare (ca 6 000:- sa nån på volvo), sån vanlig som man kopplar in i en el-stolpe. Bränsledrivna värmaren är bra då man inte har tillgång till el men den drar batterikraft så kör man inte så mycket bör man ladda batterierna regelbundet, då måste man ändå ha tillgång till el, så har man elstolpe blir det mindre jox alltså. Dock trodde jag alla moderna dieselbilar hade nån form av extra värmare pga svårigheten få upp värmen på en dieselmotor, men så kanske det inte är?
Bekymret är att jag har bilen parkerad ute utan tillgång till el. Förvisso är jag rätt dålig redan idag på att sätta timern (och har ett jobb där jag aldrig riktigt vet när jag slutar...). Dock är extravärmaren ändå skön på det sätt att man kan starta upp den när man kommer ut till bilen, och efter 3-4 minuter dra ett varv med vindrutetorkarna och sen köra iväg med en bil som snabbt blir varm. När jag kört min bil med låg bränslenivå så värmaren stängs av brukar det ta ca 2-3 mil innan den blir varm vilket inte är kul. Men å andra sidan kanske det går fortare med en tvålitersmotor än en 1.6-liters? Jag får nog provköra en sån dieselbil utan värmare någon dag och se om det är något jag klarar av :)
av semmelman
#1131201
Men då kanske värmaren är bra för dig, säg så här som exempel, säg du slutar nånstans mellan 17.00 och 19.00, sätt värmaren på 17.00 så är den varm till då alla fall, sen klockan 17.30 är den fortfarande ljummen, 18.00 över nollan, 18.30 är den inte djupfrysen alla fall och rutorna är snö- och imfria, även så klockan 19.00, mycket bättre än om den aldrig var påsatt då är den ju som ett infruset torskblock. Annars köp en bensinare. :)
Har bilen volvo-on-call så kan du sätta på värmaren eller motorn när du beslutar dig för att gå från jobbet, så tre-fyra minuter senare när du är nere vid bilen så är den lite varmare alla fall.
Sen finns en dongel att sätta på nyckelknippan för att starta oxå, femtusen ungefär, men den fungerar bara högst vad sa han, ca 30 meter med fri sikt.
Man kan oxå köpa till ny nyckel med liknande funktion, ung samma pengar. Men de här senaste hängde lite oxå på hur bilen var förberedd och utrustad för att funka.
För info.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1131207
Om den är automat så kan du aktivera fjärrstart av motorn. 5000kr ungefär, sannolikt får du ge runt 20-25 för en dieselvärmare med appstart så det är väldigt mycket billigare.

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]