Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Atvaffe92
Hej!
Är intriserad av en Volvo V40 cc t5 awd. Hur är den bilen? Vill höra possetiva och negativa saker. Vill kunna åka fort när jag vill och även kunna åka snålt och lugnt. Ska även dra min 5 meters båt med den.

Ös på med info för/nakdelar med den.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Ja det är väl lite av den fränaste Volvon som finns. Med Polestar även en av de snabbaste i flottan.
Det skiljer motormässigt en del mellan gamla 5-cyl och nya VEA 4-cyl T5. Så vilken är det du är intresserad av?
Användarvisningsbild
av MartinS
VEA T5 AWD kom väl 2015? Den bör ju vara en del snålare än den äldre 5-cyl 2.5L motorn..

Annars håller jag med, det är absolut en av de mest underhållande bilarna Volvo erbjuder nu.
Användarvisningsbild
av Funk
Med 18" eller 19" är den förvånansvärt stötig och bullrig tycker jag. Annars är den som sagt ganska underhållande..

/Thomas
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Haha, ja CC'n håller rätt stötighet även med 16" 8)

Ja gamla femman med automat lyckas dessutom trolla bort många av hästarna känns det som. Låter ju dock u n d e r b a r t
av Atvaffe92
Helst hade jag velat ha den nya t5an då det är den 8 stegade lådan? Men tyvärr verka det inte finnas några begagnade sådana? Så jag kan tänka mig den gamla 5 cylindriga. Tanken är poelstar eller kanske en rica optimering. Ska ge 300 hk. Klara automat lådan det?
Användarvisningsbild
av jimlindeborg
När jag pendlar till jobbet så ligger jag på ca 0.65 med min Polestar optimerade VEA T5. Galet rolig bil, skulle dock vilja ha drivlinan från CC så man kunde ha lite fäste ibland :lol:
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
nypris 513kkr :???: tyckte 419kkr var ett bra utgångspris att få 10% rabatt på sen...

Ja nya VEA T5 är 8-växlad. Gamla 6-stegs drog bara en massa sås. Finns ju tyvärr inte alls som manuell.
Ett bra alternativ kan vara VEA T4 AWD.
av Atvaffe92
Jag har sett den på blocket, men den inredning tilltalar tyvärr inte mig alls. Ganska dåligt utbud av t4 vea oxå, för jag misstänker att den gamla t4 inte alls är jämnförbar med t5an?

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]