Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mini_ice
Har precis hämtat min MY 16, T2 ocean race med manuella lådan.

När jag växlar från 1an till 2an och accelererar förbi 1800-1900 varv så vibrerar växelspaksknoppen till. Den förlorar inget driv eller liknande bara att man känner något i växelspaksknoppen. Volvo har provkört en annan bil och blev förvånade över att det verkade vara lika på denna. Är det verkligen så det ska vara? Tycker att fler borde ha reagerat på detta?
Supes skrev:Hade samma problem med min v40, fast vid 3:an och 4:an.
Enligt verkstaden så var det något som satt löst med växeln, lämnade in den och de fixade det.
Finns det någon chans att du kan luska ut exakt vad som satt löst och vad de gjorde?
av Supes
Det var något fel på en vajer inuti lådan sa dom, ska jag vara ärlig så förstod jag inte vad dom pratade om.
Men det gick på garantin plus att dom gjorde så att spaken inte var så stel som det var innan.
Supes skrev:Det var något fel på en vajer inuti lådan sa dom, ska jag vara ärlig så förstod jag inte vad dom pratade om.
Men det gick på garantin plus att dom gjorde så att spaken inte var så stel som det var innan.
Mekanikerna här säger att det nog inte är någon fara och att det nog ska vara så..

Läste i en annan tråd ang v60 att det skulle kunna vara någon backväxelspärr som går i, kollar man på hastighetsmätaren så är det vid 25km/h om det kan hjälpa..
Har nu varit i kontakt med volvo i omgångar, varit ut och jört två st bilar T2 med manuell låda, alla har samma symtom, förklaringen verkar vara att backväxelspärren hoppar i och ger detta fenomen, vid 25km/h hoppar den i. Men tycker det är grymt lonstigt att inte fler har reagerat på detta..
av Supes
Mini_ice skrev:Har nu varit i kontakt med volvo i omgångar, varit ut och jört två st bilar T2 med manuell låda, alla har samma symtom, förklaringen verkar vara att backväxelspärren hoppar i och ger detta fenomen, vid 25km/h hoppar den i. Men tycker det är grymt lonstigt att inte fler har reagerat på detta..
Fan vad märkligt.. ska ringa verkstaden imorgon och fråga vad problemet var exakt.
Men sa dom att dom fixar det åt dig eller "eh det löser sig"?
Användarvisningsbild
av Mini_ice
germanbug skrev:Jag kör också en T2 (6-växlad manuell) Och jag har inte märkt något från min. Den är från -14. Och jag har haft den sen i Maj i år.
Nu vet jag inte vilken låda du har, eller om alla T2or har samma. Jag har iallafall M66 växel lådan. Skulle du kunna kolla? om du bara håller fingertopparna mot växelspaks knoppen när du passerar 25km/h, ca 1800varv på 2an, så bör du känna att den "knäpper" "vibrerar" till lite lite grann.
Supes skrev:Fan vad märkligt.. ska ringa verkstaden imorgon och fråga vad problemet var exakt.
Men sa dom att dom fixar det åt dig eller "eh det löser sig"?
De säger att "det är så" att det är backväxelspärren som hoppar i, har jag tid i morgon ska jag ut och provköra ytterligare en.

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]