Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexx
Hejsan!

Jag går och brottas lite med tankarna om att antingen leasa (förmånsbil för anställda på Volvo) eller att beställa en fabriksny V40.
För att kunna gå vidare lite med kalkylen så skulle jag gärna vilja veta hur mycket utgifter på service jag borde räkna med de första 5-6 åren?

Kan passa på att fråga om man det går att estimera på ett ungefär vilket värde bilen i fråga med 9000mil på mätaren har efter 5-6 år?
V40 T3 Momentum Business Advanced
Delbart drag
Automat
Klimatpaket
Volvo On Call
Sensus Connect Premium Harman Kardon

Uppskattar alla synpunkter! :)
Kör du så lite bör du kunna få gratis service i tre år, så räkna med två servicetillfällen som du får betala. Cirka 10kkr då kanske om man gissar.

Jag gjorde en ganska komplex kalkyl med massa olika alternativ innan jag köpte min V40CC MY16 ny. Den betalade jag 285kkr för (listpris 310kkr), och jag räknade med ett försäljningspris på 115kkr efter 5år/15kmil. Framtiden får utvisa om jag gissade rätt men det låg ganska mycket undersökning och tankeverksamhet bakom den beräkningen/uppskattningen.
Tack så mycket för svar!

10K på 6år / 9000mil låter ju jäkligt lite?
Men det kanske är det man får betala ifall det inte är något extra krångel eller slitagedelar som bromsklossar e.t.c som behöver bytas.

Precis, angående kalkyl så är det ju mycket man får ha i åtanke som trängselskatt, skatt och försäkring - alltså att man slipper dom avgifterna när man leasar, och om ett nybilsköp väger upp mot leasing ändå. I vårt fall så kör vi inte genom många trängselpassager, samt att skatt och försäkring är ganska så billigt på V40. Däck skall inte vara överdrivet dyrt heller.
Jag har räknat att det kommer ta 5.5år års leasing att komma upp i den summan jag får betala för bilen om jag köper den ny - om bilen sedan är värd 120K efter 5.5år och mina fasta + rörliga utgifter under åren inte hamnar på mer än 60-70K så har jag redan där gått i alla fall 50K i vinst i jämförelse med leasing. Det fina är ju att jag sedan har en bil efter 5.5 år där jag inte behöver betala 4K+ i månaden för att leasa den, utan bara tänka på de mindre avgifterna som försäkring och skatt.

Sedan så får man ju slåss med tankarna om det kan vara värt att leasa för att alltid ha en ny bil och att aldrig behöva oroa sig att någon idiot skall göra dörruppslag på ens bil eller andra tråkigheter. Förr eller senare börjar ju bilar att rosta med. Det är mycket att ta ställning till.
Det är jäkligt "bekymmersfritt" att leasa, men samtidigt så känns det lite småäckligt att betala för något man inte äger samt att se leasingbeloppet dras från lönen varje månad.

Att leasa bilen i 2 år för att se om man gillar den och sedan köpa loss den är ett annat alternativ - men det där brukar bli en dyr historia av vad jag har hört.
Volvo brukar erbjuda gratis service i 3år/4500mil, så de 10kkr står för servicen år 4-5.

Ingår verkligen trängselskatt i privatleasingavgiften?

Jag tror inte det är så bekymmersfritt med leasing, jag skulle vara mer orolig för att få fula dörruppslag på en leasingbil än på min egen. Den egna kan jag ju göra vad jag vill med, den jag leasar måste ju åtgärdas.
MartinS skrev:Volvo brukar erbjuda gratis service i 3år/4500mil, så de 10kkr står för servicen år 4-5.

Jag tror inte det är så bekymmersfritt med leasing, jag skulle vara mer orolig för att få fula dörruppslag på en leasingbil än på min egen. Den egna kan jag ju göra vad jag vill med, den jag leasar måste ju åtgärdas.
Förmånsbil (personalbil) är inte privatleasing. Utan man löneväxlar för kostnaden av bilen, då ingår trängselskatt då det redan är "skattat" via löneväxlingen.
av Alexx
MartinS skrev:Volvo brukar erbjuda gratis service i 3år/4500mil, så de 10kkr står för servicen år 4-5.

Verkligen säker att fri service gäller på V40?
Vill minnas att många klagat på Volvo, att dom är några av få tillverkare som inte erbjuder fri service?
Vet dock att dom på XC60 körde/kör en drive med fri service i 4 år/12 000 mil.

Njaa alltså jag vill ju åtgärda dörruppslag och sådant oavsett om det är jag som äger bilen eller om den är leasad.
Skillnaden är väl att skador som uppkommer på min egna bil gör lite ondare i själen, speciellt eftersom jag måste förlita mig på marknadsvärdet på bilen i framtiden. Skulle någon smälla in i bilen så skulle ju även det göra mer ont på en bil man äger än leasar.

HiTek skrev:Om du är anställd hos PV så hade jag tagit E/B-bilen alla dagar i veckan framför privatleasingen.
En rad fördelar du har där.

AB Volvo vet jag inte hur deras förmånsbilar ser ut.
Yes Volvo PV. Är helt överens om att E-bil är bättre valet än privatleasing - dock försöker jag bestämma mig om E-bil är bättre än att köpa nybil med våran anställningsrabatt + att man får fria vinterdäck just nu på nybil och så sett sparar extra 12K är ju också nice.
Alexx skrev:
Vill minnas att många klagat på Volvo, att dom är några av få tillverkare som inte erbjuder fri service?
Till min V40 fick jag 3 års fri service på köpet under förutsättning att jag lånade minst 50k samtidigt
av dfa
Telgetok skrev:
Alexx skrev:
Till min V40 fick jag 3 års fri service på köpet under förutsättning att jag lånade minst 50k samtidigt
Japp, om man tar finansiering, ex via Volvofinans brukar Serviceavtalet vara rabatterat eller t.ex "gratis" första året (ex 1 kr månad i 12 månader)
Erbjudandena kan se lite olika ut så det kan vara värt att kolla upp om man funderar på finansiering.

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]