Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trigor
Hej,

En enkelfråga för de allra flesta av er... men själv är jag inte så rutinerad och behöver lära mig lite från er mer kunniga:

Hyr en V40 CC i väntan på att min ska levereras (kommer om två veckor :) ). Trots att denna hyrbil är nästan ny (har knappt gått 1000 mil) så fick jag ett meddelande att jag behöver fylla på motorolja med 0.5 l, kollade sedan elektronisk oljemätare och den visade att oljenivå var mycket låg (inget rött larm dock). Jag ringde Hertz och de bad mig köra på Statoil och fylla på oljan, de sa också att Statoil skulle veta vilken olja som bilen behöver.

Väl där fick jag helsyntetisk 0W-30 av vilket jag fyllde 0.5l av. Jag körde lite runt (för att kunna mäta och se att oljenivån har blivit bättre) och bilen betedde sig normalt och visaren visade att oljenivån var OK. MEN när jag kom hem kollade jag i manualen och såg att rekommendationen är helsyntetisk 0W-20, alltså oljan med något mindre densitet vid drifttempen.

Min fråga till er är: Kan den här felaktiga oljan skada motorn på något sätt?

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]