Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag har ett problem med ACn i min V40. Så fort jag trycker på AC-knappen så kommer det ett lågt men irriterade "sus" inifrån instrumentbrädan. Jag hörde först ljudet någon månad efter att jag köpt det men trodde då att det var kupéfläkten som väsnades och att det kanske skulle ge med sig med tiden. Men nu när månaderna har gått och missljudet fortfarande är kvar så tog jag bilen till verkstaden hos Bilia och dom konstaterade att det är ett funktionsfel. Dom har haft sånna här tidigare fall med V40 och det finns ingenting dom kan göra för att fixa det då felet ligger i bilens konstruktion. Tydligen ett funktionsfel från freonet i rörsystemet.

Jag vägrar dock acceptera att det är ett sånt här fel på en bil som kostade 320 000kr och att det är "normalt" med endast 3 mil körda vid inköp. Nybilsgarantin har gått ut, det är en MY15 men jag har fortfarande Bilias MaxiTrygg garanti. Bilen har för stunden gått 833 mil. :x

Det jag är ute efter är tips på hur jag kan driva detta vidare. Det finns inte en chans att jag släpper det här. Bör jag ringa upp återförsäljaren och trycka på? Finns det fler här med samma problem med sina V40 eller kanske andra Volvobilar?

Tack!
ett mindre oljud behöver inte vara ett fel som behöver åtgärdas.
om man har chansen att före köp prova produkten har man själv möjlighet att göra en egen värdering.
att det brusar från däck, A-stolpe och backspeglar är svårt att få till ett köprättsligt fel om inte säljaren hävdat annat...
Om alla bilar av samma modell låter likadant kommer det vara svårt att få detta till ett fel. Däremot om din är väsentligt mer högljudd än andra bilar av motsvarande typ kan du gå vidare.
Jag har inte provkört någon annan V40 med samma klimatsystem som min, men jag kan inte tänka mig att det ska låta så här. Som Perra83 sa, ett missljud ska inte få finnas. Om bilen hade gått 15 000 mil ja då kan man kanske hävda slitage, men min har inte ens gått 1000 mil och missljudet kom redan under 100 mil.

Söker efter fler personer med V40 som kan säga om dom upplever missljud från ACn..

Edit: Sökt på andra forum och vad jag kan se så är jag inte unik med detta problem. Den här personen fick sin instrumentbräda demonterad och bilen ståendes på verkstad i en månad. Så att man inte kan fixa det är helt klart inte sant. Nu gäller det att få ÅF att fixa detta... http://www.volvov40club.com/forums/14-i ... istle.html
Inga missljud när man kör bilen. Däremot när man låser upp den och fläkten går igång kan den ibland låta lite kluckande de första sekunderna, märkligt ljud. Men annars inget konstigt.
Har en v40 t5 MY15 , har också ljud från ac;en men detta är tyvärr så konstruktionen är. Det man hör är när expansionsventilen till evapuratorn öppnar och kylmedium strömmar in. Detta ljud finns på alla V40 bilar när ac;en arbetar och är tyvärr inget man kan göra något åt. Lyssna på lite radio/musik så är problemet snabbt löst

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]