Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Min V40CC har nu rullat 2900mil på ganska exakt 9 månader, och den skall ju servas vid 3000mil. Jag har bokat tid nästa vecka så det är inga konstigheter, men när säger egentligen bilen till om att den vill ha service. Jag tycker det verkar lite märkligt att den inte sagt till ännu? 100mil kan man ju lätt bränna av på en vecka, men verkstaden brukar ju ha några veckors väntetid allt som oftast..

V40CC D2 MY16 är det i mitt fall.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Finns 3 olika meddelanden som kommer i ordningen

Boka tid för service - Dags att boka service – kontakta en verkstad.
Tid för service - Dags för service – kontakta en verkstad. Tidpunkten påverkas av antal körda mil, antal månader sedan senaste service, motorns gångtid och oljekvalitet.
Tid för service överskriden - Följs inte serviceintervall täcker inte garantin eventuellt skadade delar – kontakta en verkstad.

Har för mig att du gjort ett extra oljebyte, den kanske känner av det , och inte varnar så tidigt?

Vad säger den om du scrollar fram servicestatus i kombiinstrumentet? Hur långt kvar till service?

För övrigt är jag imponerad över väntetider på verkstäder i södra delen av landet, här får man på sin höjd vänta nån enstaka dag för att få en verkstadstid :)

/Kalle
Användarvisningsbild
av MartinS
Tittar man på servicestatus så säger den 3 månader eller 100mil typ... Jag tycker det är mycket märkligt att den inte säger till att det är dags att boka tid nu.

Den mekaniker jag använder har 3-4 veckors väntetid, så det var tur jag bokade det för någon månad sedan. Nu kom det ju en liten krock i mellan vilket resulterade i en veckas stillastående, så bilen har gått lite kortare än jag räknat med. Hade räknat med att pricka in 3000mil ganska exakt, men nu blir det nog 60-80mil kortare.

Mitt extra oljebyte tycker jag inte skall spela någon roll när den säger 12mån eller 3000mil.
Användarvisningsbild
av MartinS
Bara för att jag startade den här tråden igår så sa naturligtvis bilen till idag om att det var dags för service.. :) Lite sent dock tycker jag.

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]