Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Volvovänner!

Vad saknas för två knappar längst ner på denna panelen för att täcka alla "luckor"?
Eluppvärmd vindruta och backkamera kanske?

Bilen i fråga är en Crystal White V40 D3 R-design MY17 som jag var och kikade på för nån vecka sen.

Bild
Eluppvärmd vindruta använder samma knapp som vanliga vindruteuppvärmningen men i två steg genom sensus-skärmen. Backkamera-knappen tror jag inte brukar sitta där nere. Elfällbara nackstöd, start/stopp-knapp (?), BLIS, LDW, avståndsvarning (tror jag har en knapp?) är väl det jag kan tänka mig på rak arm. Start/stopp ser jag nu V40 visst har en egen dedikerad knapp till så det kanske är fler skillnader mot 70-/80-serien.
av MTH
Det beror lite på hur bilen är konfigurerad. Det finns några olika alternativ vad jag känner till:
- Driver Support paket, då sitter knapparna för Lane Departure Warning och avståndsvarnaren där.
- Endast BLIS, då sitter BLIS till vänster och den andra tom.
- Endast Driver Alert, då sitter enbart Lane Departure Warning där och den andra är tom.
- BLIS och Driver Alert kombinerade utan avståndsfarthållaren, då sitter båda dessa där.
- Avståndsfarthållaren och Driver Alert, samma som alternativ 1.

Backkamera har inte haft egen knapp på V40 sedan de införde webbläsarknappen. Då satt MyCar där TEL sitter nu, CAM satt där MyCar är nu och TEL satt där webbläsarknappen är. Eluppvärmd vindruta aktiverar du med samma knapp som defrostern.
Tack för svaren. Då har jag lite mer att klura på inför kommande bilbyte. XC60 och V90 i all ära, men en V40 skulle nog räcka för min del. Åker i princip alltid själv.
Användarvisningsbild
av Derank
Åker du mycket och ofta långkörningar så skulle jag verkligen tänka över V40i, komforten är usel over 80-90kmph, i mitt tycke. Men du kanske redan provkört och tycker att den käns bra och så.

V40in är en smidig och rolig bil att köra och den käns större invändigt än vad den är, baksätet är litet/trångt och bagage är obefintligt, men om du kör ensammen spelar det ju ingen roll. Jag hade en hyrbil i ett par veckor och det största minuset var komforten, i övrigt en nice bil.
Derank skrev:Åker du mycket och ofta långkörningar så skulle jag verkligen tänka över V40i, komforten är usel over 80-90kmph, i mitt tycke. Men du kanske redan provkört och tycker att den käns bra och så.

V40in är en smidig och rolig bil att köra och den käns större invändigt än vad den är, baksätet är litet/trångt och bagage är obefintligt, men om du kör ensammen spelar det ju ingen roll. Jag hade en hyrbil i ett par veckor och det största minuset var komforten, i övrigt en nice bil.
Resor på 40 mil eller över (enkel väg) blir det uppskattningsvis 8-10 ggr/år. Även en Europaresa per år utöver det på mellan 5-800 mil beroende på vart man ska, det är då behovet av bagage är som störst. V50n är alltid fullastad på dessa resor av väskor, kylboxar och annat. Sen blir det såklart dagliga resor till jobbet inne i stan och resor runt här hemma. Behövs mer plats går det ju att beställa med en krok.
Baksätet på min V50 är använt 4-5 ggr på snart 6 år, så det är inte ofta någon åker där...
Perra83 skrev:Rattvärme och CAM saknas.
Rattvärme finns inte på V40, och knapp för kamera har man slutat med.
Jag pendlar 12mil om dagen med min V40CC, och kör långresor då och då. Brände av 120 mil en Söndag i våras, fungerade utmärkt. Jag tycker absolut det är en stor bil i liten förpackning.

Jag valde dock 16" fälgar då ljudnivån ökar en del med bredare däck och lägre profil...

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]