Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

sitter i valet och kvalet att överge BMW och skaffa mig en V40 som bruksbil. Av olika anledningar kommer jag privatleasa. Jag har klämt och kännt samt provkört lite. Jag är jäkligt trött på att växla och automat är skönt så det är nästan ett måste. Tyvärr har jag bara kunnat köra en Business advance T2 med manuell låda och en CC med D2 motorn, också manuell ska tilläggas.

Intrycken är att T2 känns lite rappare men konstigt nog så gick D2:an tystare..
I kombination med automat kommer jag uppleva samma skillnad eller D2 är mer lämpad (man är ju lärd att diesel är bättre till automat)

sen funderar jag rent ekonomiskt. jag kör ca 50 mil/månaden till jobb. 1,2 mil enkel mestadels landsväg. sen kör jag väl upp till 30mil privat. kan bli mer under semester osv. men max 1200 mil om året.

Det är väl bakgrunden till vilken motor jag bör välja. verkar som att D2 går runt 0,5 och T2 runt 0,7 verklig förbrukning.

Följande utrustning är ett måste:
Dragkrok

Följande utrustning är önskvärt:
Automat
Digital förardisplay
"stora skärmen"
bättre stolar än original
motrovärmare (standard idag)

idag får man en T2 med lite extra lull lull för 2750/mån. D2 ligger på 3000kr. draget lär öka på en hundring eller två på priset. Det jag funderar på är om det blir förmånligt att ta ett paket för att få det jag vill. R-design ger ju allt och lite därtil. Men jag kanske ska nöja mig med ett billigare paket.

Många frågor, men hoppas ni kan göra mig klokare...

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]