Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har just köpt en V40 -13 och har lite funderingar:
1. Bilen är utrustad med belyst växelspaksknopp. Denna lyser dock endast dagtid, slocknar när "nattbelysningen" i kupén.
Den tänds igen på morgonen när nattbelysningen släcks. Ska det vara så eller är något fel?

2. Jag har skrammelljud från dörr alt. B-stolpe när jag kör över trottoarkant eller i gupp.
Vad göra? Är det ett sk. känt fel?

3. Motorn (D2) upplever jag ticketackar. I mina öron onormalt mycket.
Inte just vid acceleration, utan när bilen går i jämn hastighet vxl 5/6 med farthållare i 70-90 km/h.
Har av tekniker fått höra att de små motorerna (D2?) går väldigt hårt. Vad menas med det? Han säger att det kan vara spridarna.
För mig är det grekiska... Jag upplever att ticketackandet blivit värre sedan jag köpte bilen för 1½ månad sedan. Har någon ett tips?

Tack på förhand!
//Anna
V40år2013 skrev:Hej,
Jag har just köpt en V40 -13 och har lite funderingar:
2. Jag har skrammelljud från dörr alt. B-stolpe när jag kör över trottoarkant eller i gupp.
Vad göra? Är det ett sk. känt fel?

Tack på förhand!
//Anna
Jo det är ett känt fel. Frugan har en V40 T3 -14 och där var det skrammel från mittkonsolen när man körde på modell grusvägar eller kullerstenar. Det var väldigt svårt att lokalisera och det tog ett par verkstadsbesök innan det försvann. Runt passagerardörren är det också bekymmer men trots 4 försök så blev det inte bra i alla fall varför jag gav upp. Frugan bryr sig inte men varje gång jag lånar bilen blir jag tokig på dessa skrammelljud. Jag har försökt lite olika saker och det har blivit bättre. Pröva att öppna handsfacket nästa gång du hör ljudet och lyssna ifall det försvinner. Det mesta försvinner på vår då så jag har satt lite dörrtätningslister nere på gångjärnen så att de ligger i spänn och inte skallrar när de är i uppfällt läge. Sen har jag petat in lite tätningslist mellan plåten och dörrinredningen längst ner på passagerarsidans dörr och då blev det nästan helt tyst som det ska vara. Volvoteknikerna har ett par olika lösningar på det men vår kille misslyckades i alla fall trots detta. Önskar dig lycka till för bilen är riktigt rolig och skön att köra.

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]