Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TBroddan
Skickade en fråga till Polestar.
Motor: Diesel 4-cyl. 120hk/88kW D4204T8

Hej ,
Vad kul att du är intresserad av en optimering!
Vi undersöker kontinuerligt nya motorer/årsmodeller(bl.a. nämnt motoralternativ) men kan dessvärre inte kommunicera några datum för lansering av en optimering. Håll dig uppdaterad på hemsidan http://www.polestar.com

Frågan är om dom kommer att göra en optimering överhuvudtaget till D2, kommer väll då att konkurera med D3 eller?
Användarvisningsbild
av Rillee
Tycker att de fördärvar polestar om de släpper "optimeringar" till alla motorerna, borde bara finnas till den största motorn.
av TBroddan
Rillee skrev:Tycker att de fördärvar polestar om de släpper "optimeringar" till alla motorerna, borde bara finnas till den största motorn.
Håller med.
Men det finns ju andra företag som optimerar dom "klenare motorerna"
Det vore ju bra att kunna använda Volvos "egna" programvara.

Visst kan jag chipa från tex TMC men då har jag ju å andra sidan inte dom garantier men får via Polestar.

Jaja jag får bättre än vad jag har nu iallafall. Renault Bose Edition 1,5dci utan bottendrag :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Rica ger ju 164hk så det borde finnas utrymme för mer effekt i hårvaran.

Runt 145 borde väl P* kunna klämma ut om dom vill misstänker jag.
av Andersljungberg
Polestar Optimeringarna till Volvo är milt uttryckt Beskedliga Om det tex står på en bil att den ökar hästkrafterna med 7 % då skulle jag vilja kalla det för beskedligt/Lite
Och då är de ju tydligen ändå inte billiga
Företag som BSR Ger faktiskt betydligt mer hästkrafter och och vridmoment för pengarna
Är det kanske Volvo som är över försiktig
av Andersljungberg
TBroddan skrev: tor 25 feb 2016, 11:30
Rillee skrev:Tycker att de fördärvar polestar om de släpper "optimeringar" till alla motorerna, borde bara finnas till den största motorn.
Håller med.
Men det finns ju andra företag som optimerar dom "klenare motorerna"
Det vore ju bra att kunna använda Volvos "egna" programvara.

Visst kan jag chipa från tex TMC men då har jag ju å andra sidan inte dom garantier men får via Polestar.

Jaja jag får bättre än vad jag har nu iallafall. Renault Bose Edition 1,5dci utan bottendrag :)
Handlar det kanske om att Volvo inte skulle konkurrera med sig själv alltså antalet hästkrafter per krona
Varför köpa en dyrare v40 modell om du kunde köpa en billigare v40 modell med optimering men som gav lika många hästkrafter eller mer
Användarvisningsbild
av ShogunX
Andersljungberg skrev: ons 29 maj 2024, 14:34 Polestar Optimeringarna till Volvo är milt uttryckt Beskedliga Om det tex står på en bil att den ökar hästkrafterna med 7 % då skulle jag vilja kalla det för beskedligt/Lite
Och då är de ju tydligen ändå inte billiga
Företag som BSR Ger faktiskt betydligt mer hästkrafter och och vridmoment för pengarna
Är det kanske Volvo som är över försiktig
Det anser jag beror mycket på vilken Volvo man pratar om, eftersom optimeringen ger olika mycket effekt på olika modeller. Jag har alltid upplevt att Polestar-optimeringen har gjort skillnad och i vissa fall har den ökat prestandan väldigt mycket. BSR presenterar bra siffror som helt klart gör skillnad. Har själv kört en V40 med BSR-optimering och skillnaden var märkbar, inte minst tiden för 0-100 km/h. Däremot vill jag påstå att exempelvis 270 optimerade BSR-hästkrafter och -vridmoment i en Volvo inte mäter sig med konkurrerande dieselmotorer med samma eller lite färre hästkrafter och vridmoment.

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]

Här är del 2 också https://youtu.[…]

Problem med värmen på 740

Bytte kylarslangar idag och passade även p&ar[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis o[…]