Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johannes1975
Dags igen för årets tråkigaste kostnad - bilförsäkring!
Haft Volvia sedan start. Frågat runt i år. Trygghansa erbjuder 1/3 lägre premie vs Volvia. Samma innehåll. Samtidigt är jag nöjd med Volvia, känns dock inte konkurrenskraftiga längre.
Volvia vs Trygghansa? Vilket skulle ni välja enligt ovan villkor?
Nyttiga tips någon kanske vill dela med sig i förhandlingsteknik få ner premien?
av ThunderAce
Den enda fördelen som jag haft med Volvia är att
om det det händer nåt så lämnar jag in bilen bara på Rejmse eller liknande Volvo verkstäder och
de sköter allt mot Volvia, jag behöver inte göra nåt, har man nåt annat så är det en annan procedur
så det kan vara skönt att slippa fundera när väl olyckan är framme
Användarvisningsbild
av Micce1980
Behövde själv bara 5min i telefon med en skadereglerare på Länsförsäkringar förra året vid en in insident, sen skötte Länsför, och Volvo ÅF resterande. Kanske är lite annorlunda vid motorskador, samt kanske lättare att få goodwill? Men det gick smidig den gången för mig iaf.
av Lövet
Samtliga etablerade försäkringsbolag vill att du lämnar in bilen hos auktoriserad verkstad. De brukar också hjälpa till helt eller delvis med kontakten med FB. Det är alltså inget unikt för Volvia.
Användarvisningsbild
av MartinS
Fördelen med att välja ett annat bolag än volvia är att det inte samma person som betalar som lagar bilen. Är du inte nöjd med reparationen är det lättare att få TH att pressa verkstaden än volvia (eftersom skaderegleraren är verkstadchefen).

Jag hade valt TH i ditt fall, 1/3 bör va tillräckligt mycket pengar för att det skall vara värt att byta.
Användarvisningsbild
av leiwi
Lövet skrev:Samtliga etablerade försäkringsbolag vill att du lämnar in bilen hos auktoriserad verkstad. De brukar också hjälpa till helt eller delvis med kontakten med FB. Det är alltså inget unikt för Volvia.

Nja så är det nog inte , bolagen har sina kontraktsverkstäder , men dom kan däremot inte neka kunden att lämna den hos en märkesverkstad om kunden vill det :D
av Lövet
Tvärtom är det. Kunden får inte välja.
Anledningen till att fb använder aukt verkstäder är att de har uppbyggda rutiner för effektiv skadehantering vilket är mer värt än några kronor lägre timpenning.

Observera att jag nu pratar om bilar 0-5 år gamla. För gammelbilar är det mer case-by-case så där kan hanteringen se annorlunda ut.
av Mwi
Tycker att du samtidigt skall se över flera av dina försäkringar samtidigt med bilförsäkringen, oftast får man rabatt om man har flera försäkringar hos samma bolag. Vad blir exempelvis summan på hem & bil försäkringen hos Trygg Hansa jämfört med Volvia & IF, är du medlem hos något fackförbund det brukar ge bra rabatter, det finns även fördelar med självrisken i vissa situationer om man har samma bolag.
Användarvisningsbild
av GustavE
VARENING FÖR IF!
Tror dom som ligger bakom Volvia är If. I så fall det sämsta av alla dåliga försäkringsbolag. I näst senaste numret av Vi Bilägare så var det med en gubbe som hade en BMW som var ett halvår gammal. Han hade BMW märkesförsäkring som If låg bakom. Någon databox i trakterna av reservhjulsbaljan blev vattenskadad. Gubben fick stå för hela skiten 13 000 :-. If sa att gubbens hund hade haft ut vattenskålen när den åkte i bagageutrymmet. Så kan det kanske ha varit, men va fan har man försäkringar till?! Kunde ju lika bra ha runnit in vatten när han öppnade bagageluckan. Dom intervjuade en representant från Trygghansa i repotaget och han berättade att hade gubben haft försäkring hos dom hade den täckt skadan.

Man tror ju att man ska vara supertrygg när man har ny bil, lite bland annat därför man har det. Men vad hjälper det när man har en försäkring där skit-If är med på ett hörn.

Kommer ihåg redan när man var liten och skiten hette Skandia, redan då var dom hopplösa så vi har givetvis försökt undvika dom. Men nu för några veckor sen råkade min morfar ut för trassel med dom. Vi hade glömt varna honom att inte ha If, inte nåt man direkt går runt och varnar släktingar för om dagarna, men nu straffade det sig.

Har man glömt det här med att If är det sämsta av dom sämsta blir man snabbt påmind när man jämför premier. Alltid dyrast. Det är värre när dom är med på att hörn på märkesförsäkringarna. Det borde framgå tydligare vilka som står bakom t ex Volvia. Märkligt att såna som Volvo, BMW m fl. ska behöva ha hjälp av skit-If, dom lär ju själva vara större företag ån skit-If.
av Lövet
Missnöjda kunder finns hos alla försäkringsbolag men If har bäst rating av alla faktiskt

"Vad gäller privata bilförsäkringar får If överlägsna 79[...]"
http://www.dn.se/nyheter/forsakringsbol ... da-kunder/
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]