Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
Hej, jag har en V40 MY2016.
Jag konstaterade att muttrarna till mina sommardäck är aningen konformade. När jag nu skulle montera på vinterdäck som istället har plåtfälg så är ju inte plåtfälgens infästningar konformade. Ska man ha speciella muttrar till vinterdäck med plåtfälg och isåfall vilka?

Med vänlig hälsning!
av Rådlös
Har du vanliga muttrar? Alltså inga kupolmuttrar eller något annat. Vänd på muttrarna i så fall så att du får den plana sidan inåt.
Men du kanske skulle tala med den som har levererat plåtfälgarna. Ibland är det så att konan på muttern och fälgen styr centreringen av fälgen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Kollat så det inte ligger nya muttrar i en påse under bagagemattan?
av Rolle85
de var muttrar som är konformade i botten. Såg på sommarfälgen att de också var konade så där passar en konad mutter bra. Men på plåtfälgen så kändes de som att man behöver en vanlig platt mutter för att få mer anligg mot fälgen?
av Rolle85
pratade med Bilia och de bekräftade att man ska använda samma muttrar på plåtfälgen som alufälgen.
Nu till min andra fråga, de står ju "rotation" på continental däcken men ingen pil åt vilket hall däcken ska rotera? så jag antar att däcken ska rotera åt de hållet som ser rimligt ut, dvs själva däckmönstringen är ju pilformad och jag antar att däcket också ska rotera åt det hållet som pilmönstringen pekar mot?!
Jag tittade på sommardäcken men dessa har ingen däckmönstring som visar åt vilket hall däcket ska rotera, spelar de ingen roll där eller vad?!
Senast redigerad av 1 Rolle85, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det står med 99,9% säkerhet på sidan av däcket åt vilket håll det skall rulla.
av Rolle85
MartinS skrev:Det står med 99,9% säkerhet på sidan av däcket åt vilket håll det skall rulla.
nej, jag har kollat och kollat, kola mitt svar ovan igen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Vad heter däcken mer exakt?
av Daniel73
Rolle85 skrev:Hej, jag har en V40 MY2016.
Jag konstaterade att muttrarna till mina sommardäck är aningen konformade. När jag nu skulle montera på vinterdäck som istället har plåtfälg så är ju inte plåtfälgens infästningar konformade. Ska man ha speciella muttrar till vinterdäck med plåtfälg och isåfall vilka?

Med vänlig hälsning!
Du måste ha konade mutgrar då fälgen annars kan röra sig i rotationsriktningen och orsaka utmattning av pinnbultarna.

Aldrig platt anläggningsyta mot fälgen.
Användarvisningsbild
av P210
Helt hundra på att det inte finns en antydan till kona i fälgarna - aldrig sett detta på en volvofälg, däremot franska bilar...
Här en V70 fälg med kona:
Bild

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]