Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Frugan har gått och kärat ner sig i V40 CC, så pass att det nog lutar åt att S40'n skall få pensionera sig. Jag har kikat runt lite på begagnat och har lite funderingar som jagrullar-panelen kanske kan svara på. Det handlar om en MY13 eller MY14, minst momentum och D2 eller D3 med manuell låda. Minst High performance stereo är också ett krav, 7" skärm är önskvärt.

D2 och D3, jag har förstått att D2:an är på 1.6L och D3:an är på 2.0L. Hur är bränsleförbrukningen på dessa, gör dessa 0,4L någon skillnad i verkligheten? Jag har kört D2 en hel del i V40 hyrbil, och skall ta en 350mils vända om två veckor igen så den har jag en del erfarenhet av. Jag tycker den är rätt okej, men lite mer klipp hade inte skadat. Men D3 är ju aningen dyrare i inköp också, och utbudet är mycket större om man kan nöja sig med en D2.

Hur är det med service på D2 respektive D3. Intervall? När är det några större grejer, mer än olja och filter mao? Några agregatremmar, kamrem etc. som skall bytas vid några intervaller?

Har något ändrats mellan MY13 och MY14, eller spelar det ingen roll vilken av dom man hittar?

Några V40CC har dubbla runda avghasrör och några har dubbla rektangulära. Är det något stylingpaket, eller varför skiljer det? Vad ingår mer i det stylingpaketet om det är ett sånt det handlar om?

Ingår alltid mugghållare i baksätet och uppvärmt baksäte i momentum (det är dotterns två krav :)) ?

High performance innebär per automatik blåtand eller?

Rattknappar för stereon innebär high performance eller premium sound va?
av NightlyVega
uppvärm baksäte ingår INTE alltid i momentum. jag har iaf inte det på den jag har beställt.
Mughållare har jag för mig är standard i momentum.

rattknappar och blåtand ingår om inte alltid, så med High performance iaf :)

rätta mig gärna om jag har fel, ni som är mer rutinerade än mig :)
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Klart man kärar ner sig.
Bild

Väljer du D2 får du inga synliga avgasrör standard, D3 och över har små dubbla runda standard. (ser bättre ut än de ovala i stylingpak)
D3 har kort register, men rör sig på ett helt annat sätt än D2.
Summum saknar jag då vi har en Momentum business edition.
Glöm inte att överväga en bensinversion, vet, dåligt urval på CC
MY14 var väl lite småfix med DRL och hur TFT visas.
av jwiss
MartinS skrev: D2 och D3, jag har förstått att D2:an är på 1.6L och D3:an är på 2.0L. Hur är bränsleförbrukningen på dessa, gör dessa 0,4L någon skillnad i verkligheten? Jag har kört D2 en hel del i V40 hyrbil, och skall ta en 350mils vända om två veckor igen så den har jag en del erfarenhet av. Jag tycker den är rätt okej, men lite mer klipp hade inte skadat. Men D3 är ju aningen dyrare i inköp också, och utbudet är mycket större om man kan nöja sig med en D2.
Jag har en D3 MY15, det är en 5-cylindrig motor.
Vridet ökar ganska brutalt mellan 1300 och 1700 rpm och sen är det fullt vrid till nästan 3000 rpm.
Om man inte är van vid bilen hoppar det ganska duktigt när man kör iväg :)
Sen är bromsen mycket lätttrampad... kängrudiesel enligt min sambo.
Men man lär sig att vara lätt på foten efter ett tag :)

D2an körde jag som hyrbil en gång, den var mer snäll när man gasade iväg, mer som dom 1,6l-bensinare jag kört innan.
Rattknappar för stereon innebär high performance eller premium sound va?
[/quote]

Jag har det, det är väll Business edition?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Någon speciell anledning att det ska vara MY13-MY14? Tyckte de beggade var rätt dyra! Går att beställa en helt ny MY16 med din spec för 260 000, utan att rabatten är avdragen! :D
av jwiss
XC90_Executive skrev:Någon speciell anledning att det ska vara MY13-MY14? Tyckte de beggade var rätt dyra! Går att beställa en helt ny MY16 med din spec för 260 000, utan att rabatten är avdragen! :D
Just för att dom begagnade var dyra köpte jag en ny för bara lite mer pengar, men MY16 är tydligen dyrare än MY15.
När jag satt och byggde på websidan kom jag aldrig under 300 men rejmes hadde en färdigbyggd för 273 som uppfyllde mina krav.
Användarvisningsbild
av MartinS
Tack för alla tips hittils. Det där med dolda slutrör på D2 hade jag helt missat, det kräver ju då stylingpaket eller D3 för att lösas.

Någon som vet något mer om motorerna och service etc? Är de föresten samma D2 och D3 motorer mellan 13-16?

Jag har begärt in en offert på en ny bil också. Men med metallic, v-däck, klimatpaket,d3 eller stylingpaket så drar det iväg, jag har inte sett det slutgiltiga priset än men runt 265 lär det sluta på. Någonstanns får man dra gränsen. Vi får se var det landar, det är ju trots att skillnad på att betala 260 och 210kkr. Frågan är om 2500mil och 1,5år är värt det.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Avvakta lite till det borde komma vinterhjul + dragkrok på köpet vid årskiftet eller framåt vintern, då blir det lite mer förmånligt att köpa en ny. Även stylingpaket är rätt dyrt just nu ca 12k har kostat ca 6k på kampanj tidigare :)
av jwiss
MartinS skrev:Är de föresten samma D2 och D3 motorer mellan 13-16?
Till och med my15 är D3 en D5204, 16 och fram är det en VEA. Tror att tidiga D4 var en 5a men är inte säker.
av JE Jr
Nej, 2016 är som sagt ovan nya 2-litersmotorer även i D2 och D3.
D2: 280Nm/120Hk (vs 1.6liter 270Nm/115Hk i den gamla)
D3: 320Nm/150hk (vs 5cyl 2.0liter, 350Nm/150Hk i den gamla)

D3 har jag inte kört och jämfört nya och gamla, men för D2 är det mycket mer skillnad i körbarhet än vad siffrorna skvallrar om, till den nyas fördel.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Är ju en hel del extra jobb att ta loss hela […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Tändspolen ger gnista med utplockade tän[…]

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.