Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frbo
Hej!

Hämtade ut min nya V40 -16 förra veckan och har inte kört så mycket ännu, men en sak jag noterat är att det låter (klonk) och bilen hoppar till litegrann när jag lyfter kopplingen efter växling till fyran eller femman. De andra växlarna tycker jag inte det märks på.
Har testat att lyfta kopplingen extremt långsamt och då märks inget, men ska man behöva göra det? Har aldrig ägt en Volvo tidigare så jag vet inte hur det ska vara, men jag är van vid att kunna lyfta upp kopplingen relativt snabbt (dvs inte i slowmotion) när jag är uppe i hastighet. Brukar gasa upp till ca 40-45 på tvåan och då växla till fyran.

Jag är verkligen inte kunnig när det gäller bilar, kan ju vara så att det ska vara såhär helt enkelt?
Tacksam för svar!
T2:an.
Har varit ute och kört lite mer idag för att lokalisera närmre när det uppkommer, funderar på om bilen helt enkelt tycker jag har för hög hastighet för fyran (eftersom bilen har sex växlar)? Samtidigt, när jag väl kör i fyran i upp till 50 så anger inte mätaren att jag ska växla upp (även om 5:an såklart funkar i 50).
Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?