Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Har åter börjat fundera på att göra en dumhet och beställa en ny bil. V40 känns som en lagom bil att pendla med (har funderat på att offra några tusenlappar på en besiktigad 745a/945a med drag och ha som packåsna/extrabil ändå, så utrymme saknas inte).

Offerterna jag får med mina trevliga rabatter ser ut enligt följande:

Samtliga har utöver standard tillvalt metallic, skinnklädsel, backkamera, reglerbart armstöd och stänkskydd. Your-bilarna har teknikpaket och BE-bilen har klimatpaket utöver standard.

V40 T2 Your Edition Momentum: 220 000:-
V40 T3 Business Edition Momentum: 240 000:-
V40 D2 Your Edition Momentum: 234 000:-

Frågan är, hur är egentligen T2? 122 hästar i en så liten bil borde väl ändå ge en hygglig skjuts? Sedan lär förbrukningen om 0,55 bladad vara rena drömmen, 0,7 är väl mer rimligt. T3 är egentligen bara 30 hästar mer för 20 000. D2 är sannolikt mycket billigare i drift, men jag gillar bensin bättre, egentligen.

What to do, what to do...
av pt96hni
En Ocean Race kostar bara 10000:- extra utöver Momentum på Your Edition modellerna. Då får du skinnklädsel, metalliclack och alufälgar.

/Håkan
av Jäverhammar
122hl räcker alldeles utmärkt i en Skoda Octavia (typ samma vikt?).
Om volvos motor påminner om 1.4tsi i karaktären skulle jag inte tveka en sekund.
Jag gillade dock inte T4 i V60 eller V70 då den enligt mig kändes alldeles för svag på låga varv (jämfört med 1.2tsi och 1.4tsi i betydligt lättare bilar).
Användarvisningsbild
av crumpets
Moderna små turbomotor känns ofta galet mycket piggare än hästarna ger sken av. Allt beror på ditt körmönster. De flesta som ändå bara fiskör och inte går över typ 2500 varv kommer aldrig märka skillnaden. Det är ju när du varvar ur som du får ut det mesta av de extra hästarna.
av Droopy
Har kört en T2a ett par veckor förra vintern och den motorn kändes piggare än vad den egentligen är, nu beror det såklart på vad du kommer ifrån, har du haft en Golf R tidigare lär du ju somna i en T2a.
av mackan89
Äger en T2:a själv och är supernöjd. Den gör det den ska när man gasar. Bränsleförbrukningen ligger enligt bilen på 6,6/100km i nuläget så att 0,7/mil är nog ganska nära sanningen. Du kan ju även motoroptimera för runt 5000kr i ett senare skede om du vill lägga dom pengarna på krimskrams i bilen istället. 8)
Användarvisningsbild
av crumpets
Tänk på att gamla T2 ej är samma som nya. Nya kanske inte har nån trimpotential på samma sätt.
av JE Jr
Prova en ny D2 också innan du bestämmer dig! Riktigt trevlig! :) Men se till så du får en från modellår 16, den är på 2liter och 120hk/280Nm jämfört med föegående D2 på 1.6liter och 115hk/270Nm. Det är mkt större skillnad än siffrorna vill påskina!

Vill du ha metallic o skinn så passa på nu på en Ocean Race medan erbjudandet finns kvar! Tror jag läst nånstans att de försvinner ganska snart.

Digital DIM o parkvarnare bak skulle jag inte klara mig utan på en V40. Men de ingår ingår nog i alla kombinationer du listat ovan?

Gärna Driver support-paketet med. Du undrar kanske sökert vad du ska ha det till, men efter att ha kört me de ett tag kommer du inte ångra dig :)
Användarvisningsbild
av crumpets
Ocean race borde ej finnas som MY16, JE Jr. Ocean race är MY06, 09, 12, 15. 16 vore första gången de bryter det mönstret...
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]