Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av iD2
Hämtade i förra veckan ut min nya MY15 V40 Cross Country D2 Automat Ocean Race, riktigt nöjd med bilen och Powershift lådan som går riktigt bra :)
Men den blev faktiskt lite förvånad när brevet från transportstyrelsen damp ner i brevlådan, de visade sig att den här bilen inte verkar va skattebefriad de första 5 åren? Kan väl tillägga att jag aldrig ens frågade säljaren om detta då de inte var något avgörande för mitt beslut om bilköp, men hade för mig att den här skulle klara miljökraven för skattebefrielse :???:
Användarvisningsbild
av SvenB
Du bör nog kontakta säljaren, för nog är väl en V40 D2 skattebefriad även med automat? Men har du tittat ordentligt på skatteavin? De debiterar skatten och drar sedan av den på raden under så bara registerhållningsavgiften blir kvar.
Bilagor
IMG_0278 (2).JPG
IMG_0278 (2).JPG (1.56 MiB) Visad 447 gånger
av iD2
Kollade igenom en extra gång så att de inte var som för några av er att de satt ett minus på beloppet, men icke, verkar vara skatt på D2 automat.
Har läst på lite nu om de här med skattebefriade bilar och tydligen är de mer än bara koldioxid utsläppen som spelar in, som tjänstevikt, förbrukning och drivmedel. Hursomhelst så bottnar de i att automat versionen har typ en deciliter högre förbrukning per 100km än manuell och därmed missar man gränsen på målfotot. Eller har jag fel?
Bilagor
image.jpg
image.jpg (637.03 KiB) Visad 363 gånger

Kollade som hastigast på Hertz för en m[…]

?

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

För den som är intresserad. Jag gjorde k[…]