Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vivaldi
Jag väljer mellan D2 och T2 till min nya V40 och skulle vilja ha lite tips och råd.

Båda motorerna är ju till MY16 den nya VEA vilket känns bra.

Fördelarna med T2 är ju att den är billigare i inköp, ca 16000kr
Nackdel är ju att det inte är miljöbil, vad kostar skatten?
En estetisk fördel 2015 var att det var dubbla synliga slutrör, det verkar dock vara borttaget till 2016, tyvärr!
Det ser iaf ut så i appen.

D2 har ju fördelen att det är miljöbil och skattefritt i 5 år.
Motorn är ju också snålare på pappret, 0,36 i blandad jämfört med 0,55 för T2.

Tror ni att T2 upplevs som klen jämfört med d2? Jag är ingen motorfanatiker, behöver absolut ingen stark motor men vill kanske inte heller ha ngn som känns jätteklen.

Hur mkt och långa sträckor behöver man köra för att dieselmotorn ska "må bra".
Jag kommer mest köra korta sträckor i stan, <1 mil.
Jag har förstått det som att det inte är bra i längden för en diesel att bara köra korta sträckor.
Någon gång i månaden kommer dock bilen ut och kör 7-15 mil i sträck.

Hur tror ni förbrukningen i realiteten blir när man kör i stan kortare sträckor med respektive motor?
Jag är mest nyfiken på om skillnaderna dem emellan minskar.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag hade aldrig tagit en diesel med det körmönstret. Nu är de såklart dimensionerade för misshandel de också, men partikelfiltret kommer få regenerera OFTA och motorn kommer ta bra tid på sig att bli driftsvarm = ökat slitage. Båda kommer dessutom vara hyfsat törstiga i stan, gissar att T2 kommer snitta 0,8 och D2 0,7 ungefär. Som jag ser det finns det ingen anledning för dig att köpa en D2. Skatten på T2 borde hamna omkring 800kr/år. De 16 000 kronorna kan du få trevlig utrustning för istället.
av Lövet
Skulle inte heller välja D2 med de förutsättningarna. Skatten på T2 är max en tusenlapp om ens det?
0,36 kan du glömma, lägg på 50%. T2 kommer inte heller dra 0,55 men du behöver inte lägga på lika mycket i verkligheten. Jag körde min V60 på ungefär 0,75 med mycket stadskörning och då är det en ganska mycket större bil.
Användarvisningsbild
av iFortyCC
Skulle välja D2 då den har ett bättre vridmoment och blir lite behagligare att köra!

Fast med den körningen som du beskrev så är det T2 som gäller om man mestadels
kommer att köra i stadstrafik. Dubbla slutrör går att eftermontera :wink:

Volvo S60 II 2011. Jag behöver som rubriken s[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är[…]

Har gjort det och de vill ta in bilen för f[…]

Modulen heter PHM (PHoneModule).