- tor 05 mar 2015, 11:28
#954753
Jag väljer mellan D2 och T2 till min nya V40 och skulle vilja ha lite tips och råd.
Båda motorerna är ju till MY16 den nya VEA vilket känns bra.
Fördelarna med T2 är ju att den är billigare i inköp, ca 16000kr
Nackdel är ju att det inte är miljöbil, vad kostar skatten?
En estetisk fördel 2015 var att det var dubbla synliga slutrör, det verkar dock vara borttaget till 2016, tyvärr!
Det ser iaf ut så i appen.
D2 har ju fördelen att det är miljöbil och skattefritt i 5 år.
Motorn är ju också snålare på pappret, 0,36 i blandad jämfört med 0,55 för T2.
Tror ni att T2 upplevs som klen jämfört med d2? Jag är ingen motorfanatiker, behöver absolut ingen stark motor men vill kanske inte heller ha ngn som känns jätteklen.
Hur mkt och långa sträckor behöver man köra för att dieselmotorn ska "må bra".
Jag kommer mest köra korta sträckor i stan, <1 mil.
Jag har förstått det som att det inte är bra i längden för en diesel att bara köra korta sträckor.
Någon gång i månaden kommer dock bilen ut och kör 7-15 mil i sträck.
Hur tror ni förbrukningen i realiteten blir när man kör i stan kortare sträckor med respektive motor?
Jag är mest nyfiken på om skillnaderna dem emellan minskar.
Båda motorerna är ju till MY16 den nya VEA vilket känns bra.
Fördelarna med T2 är ju att den är billigare i inköp, ca 16000kr
Nackdel är ju att det inte är miljöbil, vad kostar skatten?
En estetisk fördel 2015 var att det var dubbla synliga slutrör, det verkar dock vara borttaget till 2016, tyvärr!
Det ser iaf ut så i appen.
D2 har ju fördelen att det är miljöbil och skattefritt i 5 år.
Motorn är ju också snålare på pappret, 0,36 i blandad jämfört med 0,55 för T2.
Tror ni att T2 upplevs som klen jämfört med d2? Jag är ingen motorfanatiker, behöver absolut ingen stark motor men vill kanske inte heller ha ngn som känns jätteklen.
Hur mkt och långa sträckor behöver man köra för att dieselmotorn ska "må bra".
Jag kommer mest köra korta sträckor i stan, <1 mil.
Jag har förstått det som att det inte är bra i längden för en diesel att bara köra korta sträckor.
Någon gång i månaden kommer dock bilen ut och kör 7-15 mil i sträck.
Hur tror ni förbrukningen i realiteten blir när man kör i stan kortare sträckor med respektive motor?
Jag är mest nyfiken på om skillnaderna dem emellan minskar.