Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vivaldi
Jag fick igår nya och bekräftade uppgifter om de nya motorerna till V40, årsmodell 2016.

D2 är en ny VEA.
120 HK.
Bränsleförbrukning blandad körning 0,36 (förra året var det 0,34)

T2 är även den en ny VEA.
122 HK.
Bränsleförbrukning blandad körning 0,55 (förra året var det 0,0,53)

Min fråga är hur det kan bli sämre siffror (förbrukningen alltså) till nya årsmodellen nu när VEA-motorerna kommit (som ska vara så fantastiska).
Vad tror ni?

Vad vet vi mer om V40 årsmodell 2016?
Nyheter, förändringar?
av vivaldi
crumpets skrev:2-litersmotor vs 1,6-litersmotor blir i princip aldrig lika bra i EU-mixen, men den lär bli bättre i verkligheten.
Ursäkta min okunskap men jag fattar ingenting.
Vad menar du med EU-mixen tex?

Var våda 1,6 liters förra året och är 2-liters 2016?
Användarvisningsbild
av V9097
Alla Ford/PSA-motorer på 1.6 liter, både bensin och disel, har ersatts av Volvos egna motorer. Samtliga motorer i V40 är numer från den så kallade VEA-familjen och samtliga 4-cylindriga. Borta är alltså även Volvos egna femcylindriga motorer.

Samtliga har slagvolymen 2.0 liter, utom för T2 och T3 där det finns en luring. Väljer man automat får man en 1.5 litersmotor, men tar man manuell får man 2-liters.

T2 FWD 122hk (man/aut), ej Cross Country. Ny motor
T3 FWD 152hk (man/aut). Ny motor
T4 AWD aut 190hk, endast Cross Country. Ny motor
T5 FWD aut 245hk, ej Cross Country
T5 AWD aut 245hk, endast Cross Country

D2 FWD 120hk (man/aut). Ny motor
D3 FWD 150hk (man/aut). Ny motor
D4 FWD 190hk (man/aut)
Användarvisningsbild
av crumpets
Japp. Förra året var båda 1,6 liters motorer. Eu-mixen är smeknamn på den testmetod som man certifierar bränsleförbrukning mot. Den har tyvärr väldigt lite att göra med verkligehten, så nya motorn verkar tyvärr straffas för sin konstruktion där, men den bör kunna prestera bättre vid landsvägskörning, motorväg, m.m. i verkligheten. Eventuellt skulle gamla 1,6 kunna vara lite snålare i stan. Det kan också vara så enkelt som att det är pga att nya motorerna är Euro 6 och gamla var Euro 5. Det kan ge ett visst förbrukningsstraff beroende på vilket koncept man kör på för att uppnå de kraven.
Användarvisningsbild
av ersj
Jag trodde Volvo skulle vänta med att ersätta de mindre bensinarna först när de trecylindriga kommer. Utsläppssiffrorna blir högre och frågan är om de inte i verkligheten kommee vara ytterliggare lite mer törstiga än de gamla. Konkurenterna tar fram mindre och snålare motorer, Volvo gör tvärtemot. En tvåliters turbo med 122 hästar!?!?
av vivaldi
Jag såg nu i bygg din bil med 2016 års modell (V40) att på T2 så var det inte längre dubbla synliga slutrör (som 2015) utan istället gömda rör (som tex på d2)

Är detta en medveten förändring tro?
Eller kanske bara en bugg i nya uppdateringen?
Användarvisningsbild
av V9097
ersj skrev:Jag trodde Volvo skulle vänta med att ersätta de mindre bensinarna först när de trecylindriga kommer. Utsläppssiffrorna blir högre och frågan är om de inte i verkligheten kommee vara ytterliggare lite mer törstiga än de gamla. Konkurenterna tar fram mindre och snålare motorer, Volvo gör tvärtemot. En tvåliters turbo med 122 hästar!?!?
Jag håller med och antagligen blir denna motor kortlivad, en mellanlösning innan treorna kommer. Antagligen ville Volvo komma bort helt från Fordmotorerna och treorna är helt enkelt inte färdiga ännu. Mest konstigt tycker jag det är att ha olika slagvolym beroende på om det är manuell eller automat.
av MB77
Vad är det som skiljer de nya D2, D3 och D4? Alla med samma volym?

Sedan låter det lite snålt med 120hk på D2:an på 2-liters motor...?
Användarvisningsbild
av crumpets
MB77 den kostar mindre så då får man mindre hästar.
Annars är det väl samma motorer i princip fast olika överladdningssystem. Eventuellt kommer allt under D5 ha samma laddare, tror ej särskilt mycket info om detta finns ännu. Alla motorer ska i grunden vara samma och det du betalar för är hästarna.
Byta lamphus/baklykta xc90 2018

Finns det någon instruktion om hur man byt[…]

Tack för era svar. Bromsskivan sitter inte […]

Du menar att Easee Home Up kan switcha faser typ[…]

"Sentry mode" kamera?

Denna testvinnare tycker jag verkar intressant, -s[…]