Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Citatmaskinen
Tittar på en V40 D2 -13 som förra ägaren ej servat på 3400mil/2år. Är detta någon fara tror ni? Den är helt nyservad nu och teknikern tyckte inte att oljan såg gammal/sliten ut.

mvh
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag hade inte tagit i den med tång ens. 1400 mil och 1 år över intervallet :shock: Du kan glömma maskinskadeförsäkring och nybilsgaranti på den också vad gäller motor. Eventuellt en massa annat också som de kan hävda ska kollas vid service.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Är det en Volvo ÅF som säljer den kan du höra om att få det skriftligt att detta inte påverkar de garantier som den annars skulle haft. Meen varför skulle de göra det när någon annan ändå snart köper den.

Annars klarar bilen detta.
av Citatmaskinen
Micce1980 skrev:Är det en Volvo ÅF som säljer den kan du höra om att få det skriftligt att detta inte påverkar de garantier som den annars skulle haft. Meen varför skulle de göra det när någon annan ändå snart köper den.

Annars klarar bilen detta.
Det kan vara så att jag faktiskt jobbar på Bilia :)
Jag får sätta mig och ringa föregående ägare imorgon om han ev servat på en icke auktoriserad volvo verkstad senaste gången, dock tror jag inte detta är fallet....
Användarvisningsbild
av Micce1980
Citatmaskinen skrev:Det kan vara så att jag faktiskt jobbar på Bilia :)
Klart det kan men då hade du väl frågat verkstadschefen om detta :mrgreen: :mrgreen: *duckar* hehe
av Citatmaskinen
crumpets skrev:Jag hade inte tagit i den med tång ens. 1400 mil och 1 år över intervallet :shock: Du kan glömma maskinskadeförsäkring och nybilsgaranti på den också vad gäller motor. Eventuellt en massa annat också som de kan hävda ska kollas vid service.
Nu har jag pratat med volvotekniker. Maskinskadegarantin gäller fortfarande. Han har varit med om värre fall där ägare har gått över flera servicar och fortfarande fått det på garanti.. Hur som helst så var det inget konstigt att den gått över då bilen enbart gått 4300 mil.
av para
Citatmaskinen skrev:
crumpets skrev:Jag hade inte tagit i den med tång ens. 1400 mil och 1 år över intervallet :shock: Du kan glömma maskinskadeförsäkring och nybilsgaranti på den också vad gäller motor. Eventuellt en massa annat också som de kan hävda ska kollas vid service.
Nu har jag pratat med volvotekniker. Maskinskadegarantin gäller fortfarande. Han har varit med om värre fall där ägare har gått över flera servicar och fortfarande fått det på garanti.. Hur som helst så var det inget konstigt att den gått över då bilen enbart gått 4300 mil.

Vad bra! Då kan man ju skita i allt vad serviceintervall heter i fortsättningen. Be att få det skriftligt med underskrift från nån verkstadschef.
av Lövet
Citatmaskinen skrev:
Det är inte Volvo som avgör om maskinskadan gäller utan försäkringsbolagen. Det finns ingenting som garanterar att de gör samma bedömning.

Såvida inte den här bilen är 50.000kr billigare än övriga alternativ ska du inte köpa den.
Användarvisningsbild
av crumpets
Lövet skrev:
Det är inte Volvo som avgör om maskinskadan gäller utan försäkringsbolagen. Det finns ingenting som garanterar att de gör samma bedömning.

Såvida inte den här bilen är 50.000kr billigare än övriga alternativ ska du inte köpa den.
Så sant som det var sagt! F-bolaget lär bara fnissa när de får in fakturan på en bil som gått dubbla sitt serviceintervall... Har det blivit godkänt förr måste det vara pga glömska.
Kontakt säkringsbox

https://www.volvopartswebstore.com/products/volvo/[…]

Hej Bil: Volvo S70 GLT 1997 Jag hade tre stycke[…]

PROGRESS!! Nu startar den men går bara i ca[…]

Det kan vara högtryckspumpen som är pro[…]