Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbex
Passar det? Har touringchassi. Eller kan man gå ner lite till i ET och få dom mer i linje med skärmkanten?

Någon som rent av har touringchassi och 19" på?
Användarvisningsbild
av P210
Du skriver inte vad du har för bil... svårt för någon att svara då!

Men börja med att pilla in dina nuvarande hjul till vänster (och 19x8.5" ET45 till höger) i den här jämförelsekalkylatorn:
https://www.rimsntires.com/specspro.jsp
Då kan du labba med ET och bredd för att de ska sitta exakt lika långt ut i hjulhuset, tänk på att om du byter från en tex 7" fälg till en 8,5" med samma ET sticker den bredare ut 20mm längre..
Användarvisningsbild
av Robbex
P210 skrev:Du skriver inte vad du har för bil... svårt för någon att svara då!

Men börja med att pilla in dina nuvarande hjul till vänster (och 19x8.5" ET45 till höger) i den här jämförelsekalkylatorn:
https://www.rimsntires.com/specspro.jsp
Då kan du labba med ET och bredd för att de ska sitta exakt lika långt ut i hjulhuset, tänk på att om du byter från en tex 7" fälg till en 8,5" med samma ET sticker den bredare ut 20mm längre..
Skrev ju i volvo v40 (13-) så trodde det var en självklarhet att folk förstod då. Men som sagt, det är en v40 2015 R-Design.
får kika på den där sidan. Tack för info.
av Weak
Hej! Har en fråga, som är delvis som robbex fråga.

Har en My15 d4 rdesign med original sportsökningen.

Valde till Artio diamond-cut 19". Någon som vet va de har för ET? Är intresserad av spacers. Så försöker lära mig lite om de.

Tack för svar!
Användarvisningsbild
av P210
Weak skrev:Hej! Har en fråga, som är delvis som robbex fråga.

Har en My15 d4 rdesign med original sportsökningen.

Valde till Artio diamond-cut 19". Någon som vet va de har för ET? Är intresserad av spacers. Så försöker lära mig lite om de.

Tack för svar!
ET 55 om det är till V40
av Weak
Tack P210. Hur vet man ungefär vilka spacers jag skall köpa så dem sitter mer i linje med chassit?
Användarvisningsbild
av crumpets
20mm fram och 25mm bak för maximalt linjerat med karossen borde vara rimligt. Det är ungefär vad mina 18-tummare kräver och 19-tummarna är ju också bara 225 breda. Men... Jag hade ändå rekommenderat 20mm både fram och bak, för dessa är TÜV-godkända till skillnad från 25:orna. Kommer säkert inte rasa med 25 heller men 20 kan du till och med få monterat direkt i volvohandeln nere i tyskland. Det borde vara ett bra kvalitetsbetyg.
Både Eibach och H&R har dessa. Svenska Manton likaså.
Användarvisningsbild
av P210
Använd kalkylatorn jag länkade till. Knappa in alla värden på fälgen/däcket du vet. Mät sedan på din bil hur långt det är från anläggningsytan på bromskivan ut till karossen ("linjerar med chassit").
Ved du bredden på däcket, säg 235mm brett och antar att ET är noll så sticker ju exakt halva bredden ut och lika mycket inåt. Alltså hälften av 235mm = 117,5mm ut från bromskivan och 117,5mm in i hjulhuset så här:
Bild
Men i verkligheten är ju nästan alltid ET större än noll, så dra bort ET från det som sticker ut, 117,5mm-55mm blir 62,5mm utåt från bromskivan och inåt blir istället 172,5mm.
BildBild
Har du 80mm ut till karossidan och vill att hjulet ska tangera får du ha 17,5mm spacers.
av Henkan
Originalhjul 18" till V40 är 7,5" breda och har ET52,5. Du ska montera 19x8,5 ET45. De nya fälgarna kommer att sticka ut 20,2mm längre än originalhjulen, det funkar kanske och inåt är inget problem. Till det ska du sätta på spacers på 20mm. Dina nya fälgar kommer alltså 40,2mm längre ut är originalhjulen. Kommer det verkligen att funka utan att skrapa i skärmkanterna om du lastar bilen med folk och prylar, kommer det att få plats i hjulhuset när du vrider fullt på ratten? Hur funkar det med spacers om det är pinbultar och mutter till hjulen, blir det inte väldigt kort bit kvar att gänga fast muttern på? När hjulen fästs med bultar/skruvar så kan man ju fästa spacern med kortare bultar och skruva fast hjulet i spacern.

Jag säger inte att det inte går, jag bara funderar lite.
Användarvisningsbild
av P210
Henkan skrev:Originalhjul 18" till V40 är 7,5" breda och har ET52,5. Du ska montera 19x8,5 ET45. De nya fälgarna kommer att sticka ut 20,2mm längre än originalhjulen, det funkar kanske och inåt är inget problem. Till det ska du sätta på spacers på 20mm.
Frågan var om spacers behövs för att få dem i linje med karossen, 20mm kom upp som ett rent exempel.

Men med alla fakta jag hittar i tråden har jag fyllt i original 17x7,5 till vänster och 8,5x19 till höger i den eminenta kalkylatorn, faktarutan ned till höger ger då alla skillnader du behöver veta inklusive rekommenderationer - i rutan ned till vänster har du original utstick 60mm, skillnaden (13mm) och det nya däckets utstick 73mm (från fälgens monteringsplan på bromsskivan).

Bild

Vill man pröva vad en spacer ger så addera spacern på ET värdet, tex 10mm spacer + ET 55, fylll i 65mm.

Du har väl sökt hjälp igen på[…]

Kontakt säkringsbox

Jag har för mig att en JAE-tång kostar […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt, du ser ut att ha bra skick på bilen,[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Idag är det regn ute, vad passar då b&a[…]