Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kaikki
Hej,

Märkte nu efter att ha kört med bilen lite sväng att när jag skulle stänga av den så låter den. Precis som om det vore en fläkt som låter. Det låter ganska mycket, kommer framifrån på bilen. Har aldrig hört det tidigare. Nån som vet vad det kan vara? Låste bilen och den låter fortfarande...
Det är helt normalt att kylfläkten går en stund efter att man stängt av bilen, speciellt om det är varmt ute och/eller man kört hårt eller i stadstrafik så att motortemperaturen gått upp.
Det lät ganska mycket och det kan hända att det luktade en aning bränt också, så det kan ha vart partikelfiltret då alltså... aja. Jag blev lite förvånad bara för det lät så himla mycket och ganska länge efter att jag stängt av bilen. Men då vet jag! Tack!
Var det en kortare resa? I så fall kan värmaren ha gått, den luktar inte gott. Brukar köra på en halv minut eller så efter att man stängt bilen för att bränna ur förbränningskammaren ordentligt. Regenerering av filtret är jag tveksam till, då måste ju motorn vara igång.
Det var väl en relativt kort resa (ca 3 km). Men bilen hade gått ca 6 km innan jag stannade till tillfälligt på Mcdonken och sedan de sista 3 km tillbaka. Bilen var varm innan jag stannade till på donken.
eseaese skrev:Lyckas man stänga av motorn mitt i regenerering så måste den avslutas. Då kan det lukta bränt och fläkten går. Synd man inte får någon indikation på när regenereringen startat.
Fundering , hur menardu att regenereringen kan vara aktiv när motorn är avstängd ,,var kommer värmen till genereringen i från???? ??:-/
Senast redigerad av 1 leiwi, redigerad totalt 0 gånger.
Dragkontakt *Uppdaterad*

Vissa saker är det problem med om prylarna &a[…]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]

XC70 D4 awd, D5244T17. Lurar på om vevhusve[…]

@MKV70 , Har du någon uppdatering, upplever[…]