Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
Är det stor skillnad att köra en d2 mot t2, blir det 2 olika bilar med olika karaktär?
Användarvisningsbild
av crumpets
De lär kännas hyfsat lika förutom att T2 går i princip helt ljud och vibrationsfritt och D2 skramlar en del.
Tittar man på specen är T2 30Nm mindre men 5 hästar mer så i vanlig ordning kommer den dra bättre på höga varvtal men sämre på låga, som bensin vs diesel brukar kännas. Men det är väldigt små skillnader så det lär sällan märkas nån vidare stor skillnad mellan dem i verklig körning. D2 är dock 2 sekunder(!) segare till 100 så när du närmar dig 80-ish bör du börja märka skillnaden prestandamässigt.

https://www.media.volvocars.com/global/ ... ifications

Värt att notera är ju också att T2 kan du chippa till 200hk. D2 bottnar nånstans vid 135 ungefär.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag skulle tagit T2 om jag inte hittade en gryyyym beg-deal på D2. T2:an har inte jättemycket högre förbrukning men kostar väldigt mycket mindre ny och kommer alltid ha möjligheten att chippas om man verkligen inte står ut med effekten. De där bensinmotorerna är galet mjuka och fina.
Användarvisningsbild
av TommyP86
T2 och ett chip! Rica ger typ 220hk om jag inte minns helt fel, och det är en del i en liten bil :)
Användarvisningsbild
av crumpets
200hk 304Nm påstår RICA :) Lär gå som ett troll då.
Men vill du bara ha en bra vardagsbil är båda motorerna utmärkta även om du inte vill trimma! Jag hade dock haft svårt att motivera prisskillnaden för mig själv. Gillar man att supersnålköra som en sport tror jag D2 kommer ge mer tillfredställelse för den är galet snål om man verkligen orkar pressa den ecodrivemässigt.
av Linqid
T2, utan att tveka. Vi har en 116i och den är - precis som T2 som vi också provkörde - knäpptyst och silkeslen i gången. Helt ok drag. Jag kan inte för mitt liv förstå att man väljer en knattrig liten diesel i en bil i den här storleksklassen före T2/T3. Det skulle vara om man kör väldigt många mil då, men inte annars. D3/D4 är en annan sak, men då pratar vi ju en helt annan prisklass.
Användarvisningsbild
av SvenB
Som vanligt är det de som äger bensinbilar som rekommenderar bensinbilar, och tvärt om. :D Försök att åka och prova, så du skapar dig en egen uppfattning. :wink:
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
D2 går väl utmärkt i V40 om man vill ha en Volvo med mycket bra driftskostnad. Körde en V40 D2 Momentum hyrbil när vi skulle åka på semester i somras, körde 400mil på 5 dagar med den och den fungerar den fint för. Räkna med att den drar 0,5 i verklig körning!

Hej Jag hade tre stycken felkoder. Dessa: P1507,[…]

PROGRESS!! Nu startar den men går bara i ca[…]

Det kan vara högtryckspumpen som är pro[…]

Fick häromdagen bytt båda motorer till[…]