Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
Finns det något särkilt man ska kolla på(kända fel) v40 vid begagnat köp? Om man köper en diesel d2 är det byte av partikelfilter vid ett visst intervall?
Användarvisningsbild
av crumpets
Partikelfiltret är "underhållsfritt" dvs kanske nån gång uppåt 20k mil eller kanske aldrig. Modellen har inte funnits så länge att några särskilt vanliga fel verkar kända ännu tyvärr.
av MB77
crumpets skrev:Partikelfiltret är "underhållsfritt" dvs kanske nån gång uppåt 20k mil eller kanske aldrig. Modellen har inte funnits så länge att några särskilt vanliga fel verkar kända ännu tyvärr.
Tyvärr ??:-/ Det är väl bra om det inte är några speciella fel.
Användarvisningsbild
av Funk
Lås som inte öppnar sig har jag hört några som råkat ut för på tidiga bilar, ingen speciell dörr... utöver det inga fel på de fem bilar jag "har nära mig". Min egen MY13 har bara haft ett litet oljud i framdörr när man spelar högt, det fixades perfekt på servicen. En liten egenhet som bilen kan ha är dock denna: Om bilen haft huven stängd länge (vilket iofs inte är såå ovanligt) så kan huvens lägeshållare/stopp/justerare klibba fast i huven. Då man öppnar så följer den med upp ur sitt fästhål och kan trilla så illa att man inte märker det eller hittar den igen. Då kommer huven att ligga i fel läge och ibland även vibrera..

/Thomas
Användarvisningsbild
av crumpets
Förstås :) Men inga modeller är felfria även om man såklart skulle önska det. Då är det ju rätt bra när de rullat länge nog för att de vanliga felen ska ha uppdagats så begköpare vet vad de ska leta efter.
Jag har själv haft lite strul med elektroniken i min V40 men efter en total can-uppdatering har jag inte haft nåt knas alls, peppar peppar. Med lite tur var det för att min är så extremt tidig och hade rappliga mjukvaror. Annars har allt funkat utmärkt, den drar lite soppa för att vara femcylindrig och aut, ligger omkring 0,6 vecklig trafik. Komforten är bra men chassit är lite svampigt i höga hastigheter så jag hade valt lågt sportchassi om jag fått speca den från ny.
Användarvisningsbild
av ersj
Det är vad jag förstått det som här på forumet en del som haft lacksläpp på stötfångarna i kanten mot karossen.
Jag har standard fjädring (dynamic chassi) på min V40 och jag tycker den är lite i hårdaste laget så det är nog väldigt mycket en smaksak. Hade det gått likt ex V60 att välja till touring chassi (lite mjukare) hade jag gjort det.
Jag är i det stora hela väldigt nöjd med min V40 än så länge, men har bara kört drygt 300 mil är. Har fått xenonljuset uppjusterat lite då jag tyckte det lyste väldigt kort.
Kontakt säkringsbox

https://www.volvopartswebstore.com/products/volvo/[…]

Hej Bil: Volvo S70 GLT 1997 Jag hade tre stycke[…]

PROGRESS!! Nu startar den men går bara i ca[…]

Det kan vara högtryckspumpen som är pro[…]