Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av katteniris
Har just beställt en ny Volvo V40 CC med vad jag trodde var Volvos avancerade aktiva helljus (AHB), men som istället verkar vara en automatisk avbländare mellan hel och halvljus vid möte.

Varför kallar Volvo det för aktivt helljus (AHB) när det inte verkar vara samma funktion som i t.ex. Volvo V60, med en avsmalnade ljusbild vid möte.
Användarvisningsbild
av iFortyCC
Vad spelar det för roll om bilen bländar av själv eller automatiskt justerar ljusbilden? Visst att man fortfarande har en del av helljuset kvar vid justering men tycker inte att Volvo "lurat" dej på något sett. V40 har en tidigare lösning än V60 och troligen kommer det inte något annat på 40-serien. Volvo håller ju på med en helt egen ersättare efter att dom kommit ur Ford tyglar.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det ÄR aktivt helljus, därför kallar man det för det... Det är bara inte den mest avancerade versionen.
av katteniris
Tack för svaren. Vill väl inte gå så långt som att säga att jag känner mig lurad, utan bara en smula besviken över att vi inte får den lite mer avancerade varianten av aktivt helljus.

Att bilen automatiskt bländar av är ju inte särskilt inovativt då detta redan fanns i bilar på 50-talet.

PROGRESS!! Nu startar den men går bara i ca[…]

Det kan vara högtryckspumpen som är pro[…]

Fick häromdagen bytt båda motorer till[…]

Köpa spjällhus.

Jag tror de oftast testar genom att sälja kom[…]