Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Exquattro
Jag kör V60 nu och skulle kunna tänka mej en V40 nästa gång, men de två huvudinvändningar mot bilen har varit motor/växellåda och den urusla kokongbakdelen. Motor/växellåda har ju Volvo fixat brilliant med den goa VEA-anrättningen så där har jag inga invändningar men vad tycker ni om den usla bakåtsikten? Är det ett problem eller vänjer man sig? Jag menar, V60 är ju illa nog och är näst intill omöjlig att handskas med utan backvarnare, hur är då inte V40?
Användarvisningsbild
av crumpets
Nu har jag ju bara haft min en vecka men bakåtsikten har aldrig varit något problem. På motorvägen räcker backspegeln gott och väl. Sidospeglarna är riktigt rejäla dessutom. I låg fart är backkameran tillräcklig, den skulle jag inte vilja vara utan. När man vänder sig och tittar manuellt är sikten usel neråt. Det är bara rakt bakåt den är bra men det löser kameran fint.
Kort och gott: Med rätt tillbehör fine, men köp absolut inte utan backvarnare och helst inte utan backkamera.
av Droopy
Äger ingen men hade en V40 hyrbil nära 3v över jul, kom då från en V70 och skilnaden i runtomsikt är som natt och dag men man vänjer sig, hyrbilen hade varken backvarnare el kamera och det gick det med, så med sensor el kamera är det ju absolut inga problem.
Användarvisningsbild
av mstrandbo
Ja, kan vel ikke si ta baksikten er den beste, men med kamera og backvarnare, så går det helt fint. Speilene er også veldig store og gode.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Byt absolut inte bort en V60 mot en V40 :shock:
Sämre bil får man leta efter....
av mustang64
Efter att ha kört Volvo 740 i 20 år så var det stor skillnad att komma in i V40:n när det gäller bakåtsikten. Men då jag har kört buss och lastbil i över 20 år så har man lärt sig att använda backspeglarna istället. Men både kamera och backvarnare underlättar verkligen, det gäller dock att hålla kameran ren, den blir skitig ganska fort.

D3 Momentum
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
VolvoBengan skrev:Byt absolut inte bort en V60 mot en V40 :shock:
Sämre bil får man leta efter....
Är det för V40in känns liten som man tröttnar på den?
Användarvisningsbild
av crumpets
Eftersom hans V40 blev återköpt lär den ha varit ett måndagsexemplar av rang. Det är inte ofta ÅF återköper en bil, då ska det vara rejält med problem.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Kan säga det va rätt rejäla problem. Både från fabrik och ÅF. :evil:
Användarvisningsbild
av Doffen
Storfornøyd med vår V40 D2 Momentum -13

Ingen feil av betydning til nå.

Angående sikten bakover, har man lært seg å kjøre bil, så rygger man etter speil.
Men dødsonen som man har uansett bil, altså rett bak, løser man ved hjelp av ryggekamera som er ett kjekt hjelpemiddel

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]