Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

masse7 skrev:Provkörde cc t5 awd förra veckan uppe i Sälen. Riktigt trevlig bil :)
Körde även en d4 r-design, måste säga att jag var imponerad av komforten i r-designen. Synd att inte den erbjuds med awd.
Då borde en ju finnas hos åf snart?

Men visst kommer väl T5 till r-design, men kanske inte awd, var det det du menade?

/Martin
Provkörde V40 CC D4 summum Aut idag på Bilia Jägersro. (som vanligt för kort runda för att lära känna bil) Känns ju helt klart som att man kör en av de större modellerna (positivt alltså). Kändes Volvo-tryggt. Dock såg man dåligt ut bakom "B-stolpen". D4 är trevligt men den kändes roligare i V50. Säljarna har inte så kul med alla som efterfrågar diesel + awd och tyckte T5 kändes lite fel i tiden.
Jag provade en V40CC D3 aut i går och visst är det en trevlig bil men jag är rätt missnöjd med sittkomforten som är sämre än i min C30 och mycket sämre än i min S60. Dels sitter jag för högt och stolen går inte att tilta så mycket som jag vill för att få bra stöd under låren. Jag provsatt en V60 också och tyckte att den led av samma fenomen. Är det bara jag som känner att de nyutvecklade bilarna tappat en hel del när det gäller bra stolar. Volvo var ju bland de bästa när det gällde bra förarstol för några år sedan. Jag sitter faktiskt bättre i Hyundai i30 än i V40 / V60 men då den kräver peltorkåpor är det tyvärr inget alternativ. Vad tycker ni andra långbenta här på forumet?

/John
JohnB skrev: peltorkåpor/John
Haha..där fick jag lära mej ett nytt ord ;-) Googlade och fick reda på att det är hörselskydd :lol: .

Ja det är väl nästan standard i asiatiska bilar att man behöver en jäkligt bra stereo eller redan ha en hörselnedsättning för att stå ut med eländet.. Kanske inte undra på att den skräniga Gangnam Style blev så populär därborta ;-).

On topic igen då: Det där CC ni pratar om..är det en kupeliknande kaross, typ Passat CC? Man kunde inte bygga den på Volvocars så jag kunde inte se någon bild i vart fall.
Uttrycket Peltorkåpor används frekvent häromkring men det är kanske något lokalt :) .

CC verkar vara en ny benämning från Volvo av Cross Country. Gissar att de vill spara på XC för att komma med en "riktig" XC40 senare.

/John
väldigt OT här, men jag bor bredvid "peltorkåpor"fabriken :)
JohnB skrev:CC verkar vara en ny benämning från Volvo av Cross Country. Gissar att de vill spara på XC för att komma med en "riktig" XC40 senare.
CC är mest tröjor och dekaler (läs plast) och XC är när man behöver framkomligheten mer än att bara "se ball ut", så har jag tolkat det. Sen är ju FWD versionerna av XC-serierna undantagen som bekräftar regeln, men det kanske man rätar till på sikt.

/Martin
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser b[…]

Hoppas att det inte blev allt för dyrt f&oum[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Ja det stämmer, min har gått ca 10100 m[…]