- mån 31 dec 2012, 23:31
#713107
Har med STOR spänning läst denna tråd långt innan jag köpte och fick min egen V40, såg vissa uttala sig aningen negativt om bräsleförbrukningen osv.
Det har diskuterats allt från större hjul till den större aerodynamiska bakvingen som anledning till högre eller lägre förbrukning
Tråden har varit mkt underhållande mao!
MINA FÖRUTSÄTTNINGAR
Nu kan jag äntligen delge min förbrukning efter minst 200 mils körning. Jag pendlar enkel resa 60km tur o retur med hastighter på 50, 70, 90, 100km/h.
Min V40 är ännu inte ändrad på motorn eller ECU från std. I övrigt så är den en HEICO uppdaterad V40 D2 Momentum med 17" vinterhjul, bilen är sänkt ca 30mm. De 4 avgaspiporna med den nya diffusorn väger säkert aningen mer är std, vilket inte gynnar bränsleförbrukningen.
Min v40 har inte dieselvärmare och detta är säkert anledningen till att min färddator visar ganska exakt det jag får fram vid manuell uträkning vid mina tankningar.
RESULTAT
I början hade jag svårt att samla mina tankar och att endast fokusera på eco driving och läsa trafiken framför på bästa sätt.
Alla bilens nya fuktioner osv distraherade mig och jag förstod inte bilens karaktär, så förbrukningen låg på ca 0,49l/milen.
Efter 1 veckas körning så har jag bättre koll på allt och förbättrat min eco driving, nu har jag fått ner siffrorna till 0,42l/milen.
Nytt rekord sista veckan var 0,38 vid maximal eco driving och lite tur att man inte har något som bromsar upp ens körning och stör "flytet"
Tricket är att rulla mkt med motorbroms, har tex en sträcka på 90km/h där jag släpper gasen ca 500-700m innan och motorbromsar in till en rondell.
När jag kör rätt så har bilen en rullhastighet på ca 45km/h in i rondellen utan att röra bromsen, jag möter sedan upp med gas 1/2 vägs genom rondellen och gasar sedan med ca 1/2 gas upp till ca 2000rpm innan jag växlar upp till nästa växel för att effektiv komma upp i 90km/h igen.
UPPDATERINGAR ATT VÄNTA INOM KORT!
1. Har beställt ett KN filter till D2:an, och om std luftfilter är gjort av papper så har jag goda erfarenhheter sedan tidigare att detta kan gynna min förbrukning ytterligare!
2. Till våren kommer jag sätta på superlätta 18" OZ Ultraleggera fälgar med 205 däck som väger ca 5kg mindre/hjul än mina volvo 17" std.
FORTSÄTTNING FÖLJER!!!
Det har diskuterats allt från större hjul till den större aerodynamiska bakvingen som anledning till högre eller lägre förbrukning

Tråden har varit mkt underhållande mao!
MINA FÖRUTSÄTTNINGAR
Nu kan jag äntligen delge min förbrukning efter minst 200 mils körning. Jag pendlar enkel resa 60km tur o retur med hastighter på 50, 70, 90, 100km/h.
Min V40 är ännu inte ändrad på motorn eller ECU från std. I övrigt så är den en HEICO uppdaterad V40 D2 Momentum med 17" vinterhjul, bilen är sänkt ca 30mm. De 4 avgaspiporna med den nya diffusorn väger säkert aningen mer är std, vilket inte gynnar bränsleförbrukningen.
Min v40 har inte dieselvärmare och detta är säkert anledningen till att min färddator visar ganska exakt det jag får fram vid manuell uträkning vid mina tankningar.
RESULTAT
I början hade jag svårt att samla mina tankar och att endast fokusera på eco driving och läsa trafiken framför på bästa sätt.
Alla bilens nya fuktioner osv distraherade mig och jag förstod inte bilens karaktär, så förbrukningen låg på ca 0,49l/milen.
Efter 1 veckas körning så har jag bättre koll på allt och förbättrat min eco driving, nu har jag fått ner siffrorna till 0,42l/milen.
Nytt rekord sista veckan var 0,38 vid maximal eco driving och lite tur att man inte har något som bromsar upp ens körning och stör "flytet"
Tricket är att rulla mkt med motorbroms, har tex en sträcka på 90km/h där jag släpper gasen ca 500-700m innan och motorbromsar in till en rondell.
När jag kör rätt så har bilen en rullhastighet på ca 45km/h in i rondellen utan att röra bromsen, jag möter sedan upp med gas 1/2 vägs genom rondellen och gasar sedan med ca 1/2 gas upp till ca 2000rpm innan jag växlar upp till nästa växel för att effektiv komma upp i 90km/h igen.
UPPDATERINGAR ATT VÄNTA INOM KORT!
1. Har beställt ett KN filter till D2:an, och om std luftfilter är gjort av papper så har jag goda erfarenhheter sedan tidigare att detta kan gynna min förbrukning ytterligare!
2. Till våren kommer jag sätta på superlätta 18" OZ Ultraleggera fälgar med 205 däck som väger ca 5kg mindre/hjul än mina volvo 17" std.
FORTSÄTTNING FÖLJER!!!