Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av laser2
Tycker det skulle vara lika naturligt att erbjuda även en etanolversion till V40 eftersom det finns för 60/70/80-serien. Etanolmotorn finns ju redan och den bör passa ganska bra utan större modifieringar eftersom T3/T4 (4-cyl) som erbjuds i princip är samma motor.
Jag hade iaf gärna hellre satsat på en bil som hade möjlighet att köra på både bensin och etanol.

Det satsas dessutom stort på etanol i USA, Kina och Italien bla och 2:a generationens etanol från cellulosa bör vara betydligt med miljövänligt totalt sett än vad 1:a generationen är, även om den troligen också är miljövänligare än både bensin och diesel. Men detta diskuteras flitigt i andra trådar här på forumet så det kanske vi skall lämna här. :)
av Lazy
När det gäller Collin så minns jag att han dissade V60 och sa bl.a "För vem? Och varför?"

Tydligen fanns det rätt många "vem" då V60 blev en av de 5 mest sålda bilarna i Sverige 2011
av Herran
Skulle bara tipsa om att man kan få se den nya V40 tillsammans med V60 Plug-in Hybrid vid ett tillfälle i Malmö, två i Göteborg och två i Stockholm. Fick inbjudan via mail.

Lite roligt att den skall visas vid VCI-huset i Göteborg då det var där jag sommarjobbade förra sommaren.
av V60D5AWDPolestar
Verkar som det är dax för en Collin-tråd på forumet. Tycker han är toppen, läser vad han tycker och vet att det är tvärt emot hans åsikter som gäller :) Vore kul att veta vad hans kollegor tycker om vad han tillför till deras "skrå"... När han dissade V60 så var det a bara att beställa! Har inte ångrat mej en sekund!! Underbar bil som är perfekt för mej och mina behov.
Användarvisningsbild
av Guligan
Haha, ja prova att sök på honom. Det finns ett antal trådar redan där R.C. nämns...
Användarvisningsbild
av Ante2
Då var det snart bara en dag kvar tills man får kolla in och känna på nya V40.
Tänkte avlägga en rapport här av dom första intrycken efter tisdagens Sthlm besök.
Någon som vill att jag ska kolla in något speciellt?
av vicster
Ante2 skrev:Då var det snart bara en dag kvar tills man får kolla in och känna på nya V40.
Tänkte avlägga en rapport här av dom första intrycken efter tisdagens Sthlm besök.
Någon som vill att jag ska kolla in något speciellt?
Kolla gärna om det verkligen är så att en fysisk/steglös handbroms är påväg tillbaka. Måste säga att jag blev lite förvånad när jag såg interiörbilderna på V40, i och med att det inte ens går att välja "manuell" handbroms i 60-, 70- och 80-serien. Fråga även vad som är standard! :)

Bild
av V60D5AWDPolestar
Hej,

Vore toppen om du kunde få reda på något om kommande AWD-varianter.
Det har ju inte framgått någonstans om och när detta kommer. Själv
skulle jag vara mkt intresserad av en AWD med diesel och manuell
växellåda.
av Kluster
V60D5AWDPolestar skrev:Hej,

växellåda.
Vi får bilda klubb, V60D5AWDPolestar, för jag undrar också över detta!
av V60D5AWDPolestar
Kluster skrev:
V60D5AWDPolestar skrev:Hej,

växellåda.
Vi får bilda klubb, V60D5AWDPolestar, för jag undrar också över detta!
Jepp! 8)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 15

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]