Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Hämtade ut en V40 D2 hyrbil idag, en MY15, alltså med 1.6L psa spisen. Det är en del skillnad mot vea motorn som jag provkörde ganska intensivt för 2-3 veckor sedan innan jag la beställningen på den nya bilen. Mer klipp i vea, bredare register och mindre knatter. Känns helrätt att jag la beställning på en nyny istället för att köpa en nästan ny.

Lär va minst 6 veckor kvar till leverans dock, ibland går tiden långsamt. Tog en sväng förbi volvofabriken idag, bästa stället om man vill leta upp en viss volvomodell i en viss färg med en viss utrustning, på personalparkeringen :) Hittade ganska omgående en v40cc i raw copper med stylingkit och mörktonade rutor, snyggt....
av mikebike
Du får skaffa sportavgassystem för att överrösta knattret och Wunderbaum för att dölja lukten. :wink:
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
MartinS skrev:Hämtade ut en V40 D2 hyrbil idag, en MY15, alltså med 1.6L psa spisen. Det är en del skillnad mot vea motorn som jag provkörde ganska intensivt för 2-3 veckor sedan innan jag la beställningen på den nya bilen. Mer klipp i vea, bredare register och mindre knatter. Känns helrätt att jag la beställning på en nyny istället för att köpa en nästan ny.

Lär va minst 6 veckor kvar till leverans dock, ibland går tiden långsamt. Tog en sväng förbi volvofabriken idag, bästa stället om man vill leta upp en viss volvomodell i en viss färg med en viss utrustning, på personalparkeringen :) Hittade ganska omgående en v40cc i raw copper med stylingkit och mörktonade rutor, snyggt....
Raw Copper är verkligen en förförande lack på just V40 CC. Den ställer stora krav på rätt fälg och side scuffs blir ett måste enligt mitt tycke. Behöver också rätt mood på väderlek för stråla som bäst.
Mao lite som en student, skön att köra på helgen men omöjlig att leva med, samt stor risk att man tröttnar :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Färger är ju verkligen en fråga om smak. Jag vill ha en ljus färg, och silver och vit är lite för trista, då fick det bli raw cooper, tror det blit kanon med stylingkitet och de mörkare rutorna. Passar fint bredvid Terra Bronze XC60'n hemma utanför garaget :)
Användarvisningsbild
av Jahaja
W.A.P.E. skrev: Mao lite som en student, skön att köra på helgen men omöjlig att leva med, samt stor risk att man tröttnar :)
HAHAHA :D
av Frippan
Jag har nu haft min V40 CC i två veckor och tänkte berätta om lite erfarenheter för er som funderar på att skaffa en. Innan köpet tittade jag på Audi A3, BMW 120 och Volvo V60, att det sedan blev en V40 CC var mest en slump. Jag satte mig ner i en demobil och efter provkörningen så var jag fast. Fjädringen vilken en del upplever som stötig passar mig perfekt. Jag valde svart innertak och det är nästan som att sätta sig ner i en biosalong, det gillar jag. Eftersom jag har lite oregelbundna arbetstider så är den fjärrstyrda värmaren en gudagåva. Jag var lite bekymrad för bakåtsikten men med fällda nackstöd i baksätet så är det inget problem.

Vad är mindre bra då? Onödigt högt vägljud, men det tror jag beror på Continentaldäcken, vid en sondering på nätet så är det svårt att hitta några som är sämre med avseende på ljudnivå. Dubbade Goodyear som sitter på nu upplever jag faktiskt som tystare. Ett utdragbart lårstöd skulle nog vara skönt men det finns inte som tillval.

Jag är alltså helnöjd med bilen och det blev ännu bättre än vad jag trodde att det skulle bli, så lycka till med era bilplaner.
av V60D5AWDPolestar
Frippan skrev:Jag har nu haft min V40 CC i två veckor och tänkte berätta om lite erfarenheter för er som funderar på att skaffa en. Innan köpet tittade jag på Audi A3, BMW 120 och Volvo V60, att det sedan blev en V40 CC var mest en slump. Jag satte mig ner i en demobil och efter provkörningen så var jag fast. Fjädringen vilken en del upplever som stötig passar mig perfekt. Jag valde svart innertak och det är nästan som att sätta sig ner i en biosalong, det gillar jag. Eftersom jag har lite oregelbundna arbetstider så är den fjärrstyrda värmaren en gudagåva. Jag var lite bekymrad för bakåtsikten men med fällda nackstöd i baksätet så är det inget problem.

Vad är mindre bra då? Onödigt högt vägljud, men det tror jag beror på Continentaldäcken, vid en sondering på nätet så är det svårt att hitta några som är sämre med avseende på ljudnivå. Dubbade Goodyear som sitter på nu upplever jag faktiskt som tystare. Ett utdragbart lårstöd skulle nog vara skönt men det finns inte som tillval.

Jag är alltså helnöjd med bilen och det blev ännu bättre än vad jag trodde att det skulle bli, så lycka till med era bilplaner.
Roligt att du är nöjd med ditt köp, vad har du för motor och utrustning?
av Frippan
Hej!
Det är en V40 CC D4 Ocean Race BE Pro med Polestar uppgradering. Jag kan lova att det här är rena nöjesmaskinen, plattan i mattan från stillastående är inte att tänka på för det spinner loss direkt, AWD hade nog varit på sin plats. Den relativt hårda chassisättningen och den här motorn gör varje tur till ett rent nöje, passar mig perfekt. :D :D
av Dengroth
Får hålla med Frippan,

Jag kör sen ca 2 månader tillbaka en V40cc T4 AWD. och det är bland dom roligaste bilarna jag haft på länge. gott klipp och man får tack vare awd ner kusarna i backen. så även från stillastående så e den svår att få o släppa. Kan tycka att den är lite sen i växlingarna ibland på i normal och sport läge. Men vi får se om polestar gör nått åt det när dom släpper optimeringen till denna motor/låda kombo senare i vår. Men man har ju växelspaken o putta på om man vill lägga sig i växlandet.

Jag tror också att vägbrusnivån har lite med däckval att göra.

Det är nästan så skatten skulle delas i två delar, en del vägskatt och en del nöjesskatt. Bra byggkvalitet känns över förväntan premium.

Nu vänta jag bara på lite snö o elände så man får ut o ha kul på riktigt :)
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Kör du VEA AWD 190hk? Svår att hitta att provköra, är nyfiken på denna.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]