Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Tack xc90.... Jag har lite småångest över det klena motorvalet, men jag har ju faktiskt provkört ganska ordentligt och konstaterat att det får duga, så det får det väl göra då. Får väl hoppas polestar kan lösa problemet om man skulle tycka att den är för slö, d2 har väl samma hårdvara som d3 av vad jag förstått.

Jag skippar dubbelgolvet, tack för förklaringarna.
av mikebike
MartinS skrev:Tack xc90.... Jag har lite småångest över det klena motorvalet, men jag har ju faktiskt provkört ganska ordentligt och konstaterat att det får duga, så det får det väl göra då. Får väl hoppas polestar kan lösa problemet om man skulle tycka att den är för slö, d2 har väl samma hårdvara som d3 av vad jag förstått.
Även efter en eventuell "optimering" lär den knattra, vibrera och lukta illa (från värmaren).
Nackdelen med bensinare är att värmaren inte ingår...
Användarvisningsbild
av MartinS
Visst är det så, men det fick tyvärr bli en diesel nu. Med 3kmil om året vore allt annat ganska puckat ur ett ekonomiskt perspektiv, dessutom tycker jag nog på något sätt att en slö diesel är trevligare än en slö bensinare. Att varva som en galning utan att något händer ändå blir man ju inte lycklig av.
Vibrerandet och knattrandet tycker jag faktiskt inte var så farligt, det är trots allt en motor ut volvos absolut senaste motorgeneration. Den här motorn är långt mer körvänlig än de gamla PSA dieslarna, som ju har extremt kort varvtalsområde där de går att använda. Jag tycker den nya VEA D2:an är körbar från 1200rpm upp mot 4000rpm, det är helt ju helt okej även om det inte är upphetsande.

Värmaren må lukta lite illa (och det gör den), men det är ju valfritt när man använder den, och funktionen är ganska trevlig tillsammans med VOC appen. Jag har skippat traditionell motor/kupevärmare, men det går ju lätt att skruva dit själv i efterhand om jag känner att det behövs.

Jag har ju kvar T6:an, annars vore det nog värre...
av mikebike
MartinS skrev:Värmaren må lukta lite illa (och det gör den), men det är ju valfritt när man använder den...
Nej, inte på min XC60 i alla fall. Värmaren startade varje gång man startade bilen, hela vintern. Om man då körde en kortare sträcka och/eller blev sillastående (trafikljus/kö) så luktade det polsk långtradare i bilen.
Detta var den direkta orsaken till att jag sålde den bilen.

Även när man använde timern luktade det illa, men det var ju självförvållat.
Användarvisningsbild
av MartinS
Den går att stänga av på en V40CC-16, iallafall enligt manualen.
av mikebike
MartinS skrev:Den går att stänga av på en V40CC-16, iallafall enligt manualen.
Trodde jag också...
Det fanns ett AUTO-läge (som går att stänga av) i min XC60 också, men det man stänger av då är endast funktionen att värmaren kan stödvärma under färd.
Värmaren startar ändå vid kallstart för att motorn skall bli varm så fort som möjligt, detta går inte att stänga av, möjligen för att det påverkar utsläppen i början av färden.
Detta framgår INTE av manualen, utan det fick jag reda på genom Volvo (Bilia).

Detta kan ju ha ändrats på nyare bilar, men jag är skeptisk. Alla Volvodieslar levereras med standardmonterad värmare. Go figure.
Användarvisningsbild
av MartinS
mikebike skrev:Alla Volvodieslar levereras med standardmonterad värmare.
Nops, ingår i klimatpaketet på V40/V40CC.
Användarvisningsbild
av MartinS
JE Jr skrev:
MartinS skrev: d2 har väl samma hårdvara som d3 av vad jag förstått.
Nej, det är bl.a. olika turboaggregat mellan D2 och D3...

Mvh
Ahh, ok, då kanske man inte skall hoppas allt för mycket då :) Tack för info, vet du vad det sitter för olika aggregat i dom två?
Användarvisningsbild
av crumpets
Lär ju förvisso vara en fördel. En större turbo som bara inte får flåsa fullt vid höga varvtal är ju det sämsta av två världar. En liten rapp turbo som kanske dör snabbt men piskar på bra därnere låter ju utmärkt för en sån bil :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]