Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
thorella skrev:Nej, jag vet inte. Kör du mycket? En bensinare är väl billigare att köpa och äga?
T4 och D3 kostar precis lika mycket. T4 drar 0,1 liter mer på pappret, vad skatteskillnaden är vet jag inte. Just nu kör jag inte mer än max 1 000 mil per år eftersom jag jobbar hemifrån, men snart kommer jag nog arbetspendla 2,5 mil om dagen enkel resa.
Användarvisningsbild
av joel80
Hm.. man brukar väl säga att runt 2500mil/år är någon slags brytgräns för när det blir vettigare att köra diesel än bensin med tanke på ekonomi.

Sen blir en bensin snabbare varm också så kör du rätt korta sträckor (1,25 mil får nog räknas som kort) kan en diesel vara ett halvdåligt val.
Även om du får 200 extra resdagar med 2,5 mil så kommer du bara upp i 1500mil/år om du nu behåller dina nuvarande 1000mil.
Ekonomiskt skulle du nog tjäna på en bensinare...

Med diesel har du i och för sig kanske lite roligare vridmoment och lägger du till volvo on call och har värmaren är det fantasktiskt skönt på de kalla vintermornarna. :)
av Soleus
SEpaket skrev:Fast CC finns inte med r-design, för det första. Och för det andra finns inte r-design i svart solid, då blir det svart metallic tillägg. En vanligt V40 r-design med mina tillval (inkl. metallic och elstyrd stol) hamnar på listpris 342 500 (mitt pris: 301 400) och det känns som att 20 000 är lite för dyrt för ett innertak.Sedan får ni ha i åtanke att jag är en tråkig, kostymerad kontorsnisse och inte någon vägarnas konung, r-design passar helt enkelt inte mig.

Största felet på D2 är att den saknar automat och mitt risiga knä börjar tyvärr göra ont vid köbildning när jag kör min 850 (manuell).
Förstår inte varför man inte kan välja svart tak till alla V40 varianter.
Däremot tyckte någon på designavdelningen att det var en bra ide med blå dörrpaneler och blå säten, undrar hur många som väljer det alternativet?

Blå interiör passar bättre i gamla ryska militärflyg. :)

Bild

Bild
av SEpaket
joel80 skrev:Hm.. man brukar väl säga att runt 2500mil/år är någon slags brytgräns för när det blir vettigare att köra diesel än bensin med tanke på ekonomi.

Sen blir en bensin snabbare varm också så kör du rätt korta sträckor (1,25 mil får nog räknas som kort) kan en diesel vara ett halvdåligt val.
Även om du får 200 extra resdagar med 2,5 mil så kommer du bara upp i 1500mil/år om du nu behåller dina nuvarande 1000mil.
Ekonomiskt skulle du nog tjäna på en bensinare...

Med diesel har du i och för sig kanske lite roligare vridmoment och lägger du till volvo on call och har värmaren är det fantasktiskt skönt på de kalla vintermornarna. :)
Det vet jag man sa förr när jag jobbade på en bilhandel, men det är 10 år sedan och då låg skatten på en dieselbil ofta runt 7-8 000 per år. Numera ligger väl inte skatten på en modern dieselbil speciellt mycket högre än på en bensinare? Det blir ju dessutom 2,5 mil gånger två, jag skall ju hem också. Enkel resa, skrev jag. Korta sträckor kör jag aldrig, jag åker minst en mil när jag skall någonstans, annars brukar jag gå om jag skall kort. Bor tillräckligt centralt för att kunna gå till centrum.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja du har rätt i det med skatten.. men i och med att dieselbilarna kostar mer (om man jämför några med samma motorstyrka, inte D3 mot T4) och service väl är lite dyrare är det fortfarande en viss skillnad på milkostnad. Bara värdetappet de tre första åren blir ju kanske 15-20k mer. Slå ut det per mil om du bara kör kanske 2000mil/år så är du uppe i 4-5kr/mil mer bara på värdetappet. (Räknat på att man har 50% restvärde och att dieselbilen kostar 30-40k mer... jag kanske har några tusenlappar fel här, har dålig koll på V40.)

Edit: Verkar inte vara så stor skillnad som 30-40k mellan bensin o diesel på V40.. Snarare runt 15-20... vilket gör att min beräkning ovan bör halveras. Så då kanske 2-3kr/mil. Fortfarande viss skillnad, men med bättre förbrukning ser det jämnare ut. Börjar handla om så pass lite så du nog ska välja det som känns rätt. :)
av SEpaket
joel80 skrev:Ja du har rätt i det med skatten.. men i och med att dieselbilarna kostar mer (om man jämför några med samma motorstyrka, inte D3 mot T4) och service väl är lite dyrare är det fortfarande en viss skillnad på milkostnad. Bara värdetappet de tre första åren blir ju kanske 15-20k mer. Slå ut det per mil om du bara kör kanske 2000mil/år så är du uppe i 4-5kr/mil mer bara på värdetappet. (Räknat på att man har 50% restvärde och att dieselbilen kostar 30-40k mer... jag kanske har några tusenlappar fel här, har dålig koll på V40.)
Man kan inte jämföra D3 mot T3 eftersom T3 inte finns med automat. Men om vi jämför T4 med D4 så är påslaget 15 000 (kinetic ingår i D4). Värdetapp bryr jag mig inte så mycket om, jag skall ha bilen i 10-15 år, så i princip hela köpesumman är en förlust för mig i vilket fall. På 10 år så kostar mig i så fall en D3 1 500 kronor mer per år, vilket ändå är överkomligt. Om man sedan räknar med att dieseln är något billigare och att den drar 0,1 liter mindre per mil så går det ungefär på ett ut.
Användarvisningsbild
av Avuriel
Man kan diskutera marginaler. Men med dagens D2, D3 och D4 så tror jag inte det är så himla stor skillnad i kostnad mot respektive motsvarig bensin. Ovanpå det så är skatten på en D2 endast 1168 kr per år om jag inte misstar mig. Den stora skillnaden som jag lagt märke till är att D2 tar lite mer än dubbelt så lång tid att bli varm mot en T3. Sedan så har du så otroligt mycket mer vridmoment från en Diesel än Bensin, det uppskattar jag mycket i min körning.
Användarvisningsbild
av Avuriel
Jag vill dock förbereda dig på att förbrukningen är betydligt högre än vad Volvo säger. Deras siffra på papper är långt ifrån verklighetsbaserad körning. Jag ligger nu under vintertid på strax över 5l/100km. Det är dock också påverkat av att jag har ofta kört P-Värmaren två gånger om dagen.
av SEpaket
Avuriel skrev:Jag vill dock förbereda dig på att förbrukningen är betydligt högre än vad Volvo säger. Deras siffra på papper är långt ifrån verklighetsbaserad körning. Jag ligger nu under vintertid på strax över 5l/100km. Det är dock också påverkat av att jag har ofta kört P-Värmaren två gånger om dagen.
Är din riktigt inkörd då? En diesel kräver väl 1 000 mil? Sedan tror jag att siffran på D3 och T4 diffar ungefär lika mycket, om du förstår?

Då får man alltså räkna med att D3 som skall ta runt halvlitern ligger runt 0,7/mil då? Det var fan inte snålt, en släkting till mig körde en Honda CR-V (140 hk)med diesel på 0,8.

Å andra sidan ligger min 850 på 0,8 blandad mot fabrikens siffra på 0,88. 944 med automatlåda (131 hk) körs på 0,9 blandat (har ingen aning om vad en sån skall dra). Alla frågar hur f-n jag kör egentligen, eftersom jag ligger på oerhört låga siffror.

Hivade upp Teslan på domkraft idag i nå[…]

Lövets XC70 -05 - Godkänd!

Intressant, funkar dessa lampor på[…]

VOC strul

Verkar funka igen

Är du säker på att kamremmen inte […]