Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#737451
V402013 skrev:maximalt momentant "overboost"?
Ford skriver om sin "EcoBoost" motor (samma motor som Volvos T4) följande:

Vridmoment: 240 Nm (270 Nm under kortvarig overboost i max. 15 sekunder) vid 1600-5000 rpm (1900-4000 rpm vid overboost)

Alltså drygt 12 % mer effekt vid samma varvtal med overboost. Men funktionen är inte tillgänglig i hela varvtalsområdet, endast mellan 1900-4000 rpm. Inget sägs om hur lång paustiden måste vara för att en ny overboost ska kunna påbörjas efter att 15 sek löpt ut eller man avbrutit en pågående overboost.

Om Volvo också har overboost på T3 eller T4 är jag inte säker på.
#737629
Jag tycker mig ha sett motsvarande uppgifter om "overboost" vad gäller Volvo T3 & T4 drivlinor...?
Stämmer detta för V40, eller ej?

Antagligen har "max 15 sekunder" med momentan värmeuppbyggnad att göra även om piezzo/knacksensorer bör ta hand om begynnande "knack"?

Eller så gäller "max 15 sekunder" det typiska omkörningsbehovet?

Någon som vet något i saken?
Användarvisningsbild
av Guru
#738241
Har för mig att Volvos första pressreleaser (felaktigt) nämnde overboost men att det senare togs bort. Måste höra mig för i frågan så att vi kan reda ut detta en gång för alla... :D
av Sveno
#738279
Jag har V40 katalogen för modellår 2013 hemma, om jag inte minns fel så står det att det är overboost på T3, T4 och T5.
#739759
Skiljer drivlinan på T2 vs T3 på något annat sätt än motorstyrningens sättning på i första hand laddtryckskurvan?

Såvitt jag förstår, och då det är lika vridmoment, gissar jag att laddtrycket faller av något tidigare än på T3?

(M.a.o. p.s.s. som T3 vs T4?)
Användarvisningsbild
av Guru
#740172
Det är samma komplettmotor i alla tre. Endast mjukvaran som skiljer varianterna åt även när det gäller resten av drivlinan.
Användarvisningsbild
av Camel
#748723
Det är samma utväxling på T2/T3. På T4 är det samma utväxling på backen, 1:an samt 2:an som T2/T3. På resten av växlarna är det lägre utväxling på T4. Gäller MY14. Angiven bränsleförbrukning är högre för T4 än för T2/T3 fast alla motorerna är helt lika under 3000 rpm (om man bortser från eventuell "overboost").

V40 T4 man MY14
Bränsleförbrukning 4,7 l/100km landsväg
Växellåda B6-G5D manuell [km/h @ 1000 rpm]
R = -8,4
1 = 8,6
2 = 15,6
3 = 23,6
4 = 31,0
5 = 39,0
6 = 46,4

V40 T2/T3 man MY14
Bränsleförbrukning 4,5 l/100km landsväg
Växellåda B6-D2 manuell [km/h @ 1000 rpm]
R = -8,4
1 = 8,6
2 = 15,6
3 = 25,5
4 = 34,9
5 = 43,4
6 = 51,5

Max effekt hk/varv per min T2, T3, T4 = 120 / 4500, 150 / 5700, 180 / 5700
Max vridm Nm/varv per min T2, T3, T4 = 240 / 1600-3000, 240 / 1600-4000, 240 / 1600-5000
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]