Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pergrein
Japp, den har motortemp..

Mvh
Per
av Amli
Boromir2k skrev: Blir nya generationen V60 så här så lär Volvo plocka än mer A4- och 3-serie spekulanter..
Då det dröjer ett tag så kom ihåg att det även vid den tiden kommit nya generationer av både 3-serie och A4 och de flyttar garanterat fram gränserna ytterligare. Men visst är det ett steg i rätt riktning.
Användarvisningsbild
av Guligan
räksallad skrev:
Färger då ? kollade in Misty Blue, grundfärg ? ser kanske bättre i dagsljus än i hallen, Biarritz blå, ganska ok men jag tyckte
att den passade riktigt bra i Titanium grå.
Misty blue gör sig faktiskt bäst i hallen. Jag tycker ändå den är helt ok, frugan tyckte som du att den ser ut som grundfärg...
Biarritz blå är ännu en av Volvos laboreringar av blå nyanser som inte blir riktigt bra. Titanium funkar bra!
av Herkulez
Har nu provkört en D2 momentum panorama m.m. och klämt och känt lite. Överlag så blir man sugen, som det ska vara när man provkör något nytt. På plus sidan vill jag nämna den manuella lådan med korta distinkta växlingar- lite bmw känsla. Klädseln med snygg design och sköna stolar. Rolig att ratta med avseende på chassi och styrning.

Visst är det ett litet uppsving vad gäller premium känsla med betoning på "litet". Snygg backspegel, mer och annan krom runt utblås/dörrar osv. Men volvo vinner fortfarande Bongo trumm matchen mor bmw, audi etc. Inrednigen känns lite tunn. Man får inte vara mycket över 1.85cm om man ska sitta i baksätet utan att få nackspärr.

D2:an kändes annars väldigt pigg precis som någon annan tidigare skrev. Var dock själv i bilen. Återstår nu att se om målgruppen är tillräckligt stor för ett tillfredställande andrahandsvärde.
av mattish
Provkörde D3 aut momentum med panorama och keyless. Riktigt trevlig bil och sen sådan hade jag haft om jag inte hade behövt en stor bil. Instrumenteringen tyckte jag ju var det bästa, men det är ju för tekniknörd. Det kändes som man körde en större bil än vad den är.

Motorn var också väldigt trevlig, fast när jag startade bilen (kall) så tänkte; gud vad mkt traktor jämfört med min D2a. D2an tycker jag låter härligare..
Användarvisningsbild
av Avuriel
mattish skrev:Provkörde D3 aut momentum med panorama och keyless. Riktigt trevlig bil och sen sådan hade jag haft om jag inte hade behövt en stor bil. Instrumenteringen tyckte jag ju var det bästa, men det är ju för tekniknörd. Det kändes som man körde en större bil än vad den är.

Motorn var också väldigt trevlig, fast när jag startade bilen (kall) så tänkte; gud vad mkt traktor jämfört med min D2a. D2an tycker jag låter härligare..
D2'an sägs ju vara den dom jobbat allra mest med för att balansera och optimera för Nya V40. Helt klart mitt första val. Gillar dessutom manuell :P
av mattish
Avuriel skrev:
mattish skrev:Provkörde D3 aut momentum med panorama och keyless. Riktigt trevlig bil och sen sådan hade jag haft om jag inte hade behövt en stor bil. Instrumenteringen tyckte jag ju var det bästa, men det är ju för tekniknörd. Det kändes som man körde en större bil än vad den är.

D2'an sägs ju vara den dom jobbat allra mest med för att balansera och optimera för Nya V40. Helt klart mitt första val. Gillar dessutom manuell :P
Bra att den sitter även i V70 då också ;)
av titanum
Jaha då kom den stora dagen när den nya V40 provkördes. Blev en D3 aut Summum med intropaketet. Pigg och relativt tyst men så himla stor skillnad mot den tidigare S40/V50 upplevde jag inte. Inuti var det mesta sig likt frånsett en massa designsaker som digitala instrument, ställbar kupébelysning i massor av olika nyanser.

Tyvärr en ganska hög kant i bagaget, dessutom (som brukligt numera) tyvärr inget reservhjul.
Spoilern bak klart influerad av Ford Fiesta, sportvarianten av den är rent grotesk och matchade inte alls bilen.

Listpriset känns absolut för högt jämfört med konkurrenterna. A3, BMW 1-serien, Merca A-klass (nya) och den nya Golfen kommer att klara fighten bra torr jag. Blir ju intressant att se tyskarnas prispolitik nu i Sverige mtp den stärkta kronkursen.

Jag menar inte att låta negativ men den hyllningskör man hört kring denna bil hade skapat alltför stor förväntan hos mig.
Användarvisningsbild
av MartinS
Idag slutade jag vänta på att återförsäljaren skulle höra av sig för en provkörning efter mitt försök till epost kontakt. Jag åkte dit istället och valde att prova en D2:a då det var den enda de hade men manuell låda.

- Chassie, BRA i den mån man nu kan testa det över en lunch med en D2:a. Fast och fin men sväljer ändå ojämnheter relativt bra.
- D2, ehh, tja.. en snåldiesel, vad mer skall man säga? Mindre effektpuckel än V60 DrivE (positivt) men sjukt TRIST!
- Transmission, Den nya v-spaken såg väl ok ut, om än lite i plastigaste laget. Däremot var den ganska stönig att växla till 2:an och 4:an snabbt. Det krävs lite tillvänjning innan man får det smärtfritt, det är lätt att man trycker spaken lite neråt och då går inte växeln in.
- Intredning, Jag hade hoppats på bättre materialval, vill man konkurrera med BMW och Audi kan man inte sätta i t.ex. ett sådant jalusi som den har mellan framstolarna. Bagaget är nog större än man tror, absolut tillräckligt stort för biltypen. Det digitala instrumentet var väl kul kanske även om det kändes lite som ett steg tillbaka typ 20 år till min första bil, Opel Kadett GSi. Allt kommer ju tillbaka sägs det :)
- Komfort, helt ok plats i framsätet, sköna stolar. Baksätet är uteslutande för barn verkar det som, extremt låg huvudhöjd. Relativt högt däckljud, annars ganska tyst och fin.

Det vore skoj att prova en T4:a eller framförallt T5:an om den nu kommer i Sverige. Jag kan bara inte få in diesel och körglädje i samma bil....

/Martin
av rix1
Jag var ute och provkörde en igår med en 250 hp bensinare och automat, blev faktiskt sjukt imponerad , mest på körglädjen och växellådan.
I värsta sportläget var det som att köra en banbil, den växlade tex ner vid inbromsning ganska tuft så att du allltid låg på max effekt när du gick på gas igen. skulle vara perfekt på Falkenbergsbanan.
Jag kör en ganska mycket starkare bil idag men den här var riktigt kul.

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]

Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]