- mån 03 sep 2012, 13:14
Idag slutade jag vänta på att återförsäljaren skulle höra av sig för en provkörning efter mitt försök till epost kontakt. Jag åkte dit istället och valde att prova en D2:a då det var den enda de hade men manuell låda.
- Chassie, BRA i den mån man nu kan testa det över en lunch med en D2:a. Fast och fin men sväljer ändå ojämnheter relativt bra.
- D2, ehh, tja.. en snåldiesel, vad mer skall man säga? Mindre effektpuckel än V60 DrivE (positivt) men sjukt TRIST!
- Transmission, Den nya v-spaken såg väl ok ut, om än lite i plastigaste laget. Däremot var den ganska stönig att växla till 2:an och 4:an snabbt. Det krävs lite tillvänjning innan man får det smärtfritt, det är lätt att man trycker spaken lite neråt och då går inte växeln in.
- Intredning, Jag hade hoppats på bättre materialval, vill man konkurrera med BMW och Audi kan man inte sätta i t.ex. ett sådant jalusi som den har mellan framstolarna. Bagaget är nog större än man tror, absolut tillräckligt stort för biltypen. Det digitala instrumentet var väl kul kanske även om det kändes lite som ett steg tillbaka typ 20 år till min första bil, Opel Kadett GSi. Allt kommer ju tillbaka sägs det :)
- Komfort, helt ok plats i framsätet, sköna stolar. Baksätet är uteslutande för barn verkar det som, extremt låg huvudhöjd. Relativt högt däckljud, annars ganska tyst och fin.
Det vore skoj att prova en T4:a eller framförallt T5:an om den nu kommer i Sverige. Jag kan bara inte få in diesel och körglädje i samma bil....
/Martin
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts
S90 3.0 Manuell MY98: Genuine Classic